Ansvarlig redaktør i Avisa Oslo, Magne Storedal (t.v.), og nyhetsdirektør i Amedia, Jostein Larsen Østring.
Foto: Amedia
Avisa Oslo tapte nærmere 50 millioner i 2021: – Vi er kommet for å bli
Redaktøren er trygg på at AO kommer til å vinne flere abonnenter og annonsører i tiden fremover.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I slutten av 2020 kunne Amedia stolt annonsere at de skulle lansere en lokalavis for hovedstaden, Avisa Oslo (AO).
Nå viser ferske tall at det første driftsåret av avisen går med et driftsunderskudd på 48,5 millioner kroner. Men til Kampanje skriver AOs ansvarlig redaktør Magne Storedal at avisen er en langsiktig satsing og er kommet for å bli.
– 2021 var AOs oppstartsår, og det reflekterer også tallene. Å etablere en heldigital hovedstadsavis som dekker hele Oslo koster, og vi er glade for at vi har solide eiere i ryggen, skriver han i en e-post til Kampanje.
I 2021 endte Oslo-satsingen opp med en topplinje på rundt 14 millioner kroner, hvor opplagsinntektene utgjorde 7,5 millioner kroner. Annonseinntektene utgjorde 6,5 millioner.
Storedal er trygg på at de kommer til å vinne enda flere abonnenter og annonsører i tiden fremover, ifølge Kampanje.
– Vi gir jernet for å få det til. Så har medielandskapet som tidligere var et NM, blitt et VM, og i kampen om oppmerksomheten tar det naturlig nok lenger tid å etablere og manifestere en nettavis enn før, skriver Storedal.
Totalt utgjør kostnadssiden i lokalavisen nå rett under 62,5 millioner kroner, noe som tilsier at de må firedoble inntjeningen sin dersom de skal bli lønnsomme.