Sosiale medier-redaktør i Avisa Oslo Klaudia Lech satser på levende bilder og visuell historiefortelling for å nå ut til Oslo-befolkningen.
Foto: Privat
Første året har vært rock'n'roll i Avisa Oslo: – Jeg har aldri vært i en redaksjon som er så gira
Klaudia Lech mener sosiale medier har bidratt til suksessen.
– Avisa Oslos første år har vært rock'n'roll! Det har vært helt crazy, men på den gode måten, sier Klaudia Lech, redaktør for sosiale medier i osloavisen.
Nettavisen ble etablert i slutten av 2020, og har på kort tid blitt en synlig aktør og viktig stemme i hovedstaden.
– Vi har stått på til de grader, og jeg synes vi har fått til utrolig mye. Jeg har aldri vært i en redaksjon som er så gira, sier Lech entusiastisk når hun skal forsøke å oppsummere 2021.
Lech forteller om det sterke samholdet i redaksjonen, om viljestyrken til de ansatte og om en lagfølelse hun ikke har opplevd i noen redaksjoner tidligere - kanskje med unntak av tiden i studentavisen Universitas, der hun jobbet som journalist for ti år siden.
– Det er utrolig god stemning, sier hun.
Multimediale roller
Noe som kjennetegner Avisa Oslo er at nesten alle i redaksjonen har multimediale oppgaver, uavhengig av hva de i utgangspunktet er ansatt for å gjøre, forteller Lech.
– Fleksibilitet er en kjerneverdi hos oss. Alle får jobbe med tekst, video og foto. Det er kjempespennende, og mange har kastet seg ut i det for første gang.
Under valgnatta i september var hele Avisa Oslo samlet utover natten, og de jobbet kollektivt for å dekke valget bredt.
– Vi hadde rundt ti valg-reportere som var plassert litt rundt omkring i Oslo. Alle gjorde en kjempeinnsats, sier hun.
Lech mener dette var ett av avisens høydepunkt i 2021, i tillegg til 17. mai-dekningen, da Avisa Oslo hadde leid sin egen 17. mai-trikk der de intervjuet kjendiser og politikere live.
– Det var også et fantastisk lagarbeid med mange involverte, sier hun stolt.
8 millioner visninger
Lech startet sin journalistiske karriere i Drammens Tidende og Universitas. Siden har hun livnært seg som frilanser og vært tilknyttet fotoavdelingene i Dagens Næringsliv, VG og Aftenposten. I en lengre periode hadde hun Los Angeles som sin base. Fra tiden på USAs vestkyst har hun også en mastergrad i sosiale medier fra University of Southern California.
Ifølge Lech bør flere norske lokalaviser sette av ressurser til å utvikle egne sosiale medier-avdelinger.
– Sosiale medier-redaksjoner kan være veldig nyttige, men ressurser er viktig. Sosiale medier krever fagkompetanse og dedikert fokus. Det blir ofte undervurdert.
Avisa Oslo er svært raske med å dele innhold i sosiale medier, og sender ofte live-på de ulike plattformene.
Noe som kjennetegner dem er at de er svært raske med å sende reportere ut på oppdrag når det skjer noe, nettopp fordi de ansatte er fleksible og har flermedial kompetanse, mener Lech.
– I flere aviser er ofte fotoavdelingen adskilt fra sosiale medier-avdelingen, men her er redaksjonene smeltet sammen, noe som er utrolig spennende og fremtidsrettet.
Hovedmålet til Lech i år har vært å introdusere avisen for den brede Oslo-befolkningen, og øke trafikken. For å nå bredt har hun i stor grad satset på visuell historiefortelling og levende bilder.
Avisen legger ofte ut korte innholdsmettende videoer om sterke menneskehistorier eller morsomme rariteter. Det har gitt gode resultater og positiv respons, sier hun.
På ett år har avisen hatt rundt åtte millioner videovisninger på Facebook, hvorav nesten 80 prosent er organiske.
– Sårbare
At Avisa Oslo når så bredt som den gjør, skyldes i stor grad bruken av sosiale medier, forteller Lech. Men hun håper at avisen etter hvert vil bli mindre avhengig av eksterne plattformer for å holde seg synlig.
– Vi kjemper om oppmerksomheten til folk på sosiale medier og det hjelper oss å nå bredt, men i lengden ønsker vi å bli mer uavhengig.
– Hva tenker du om fredsprisvinner Maria Ressas uttalelse om at sosiale medier manipulerer mennesket og gir falske bilder av virkeligheten?
– Det som er skremmende å se er hvordan plattformene kan bestemme hva som kommer ut eller ikke av sponset innhold. Det er roboter som gjør dette, og det gjøres mange feilvurderinger. Dette er et problem som viser hvor sårbare vi er i møte med disse gigantene.
For å unngå den sensureringsmakten som sosiale medier-gigantene sitter med, er det ekstra viktig at mediene legger inn en innsats for å bli plattformer på egen hånd, mener Lech.
Hun peker på VG som et eksempel på et medium som har klart å gjøre egen nettside til en plattform.