Driva er blant avisene som nå kutter utgivelsesdager. Redaktør Sigmund Tjelle har mottatt blandede reaksjoner på beslutningen om å droppe mandagsutgaven. Foto: Elin Høstmark
Driva er blant avisene som nå kutter utgivelsesdager. Redaktør Sigmund Tjelle har mottatt blandede reaksjoner på beslutningen om å droppe mandagsutgaven. Foto: Elin Høstmark

Stadig flere aviser kutter antall papirdager

Driva dropper mandagutgaven. Se hvilke andre som nå utkommer sjeldnere, på Journalistens interaktive kart.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Avisbransjen er generelt preget av fallende opplag og annonseinntekter for papirutgavene, og økende aktivitet for de digitale utgavene på nett og mobil. Denne utviklingen er også stadig mer merkbar for de minste og tradisjonelt sett mest stabile avisene.

En rekke lokalaviser har derfor i løpet av de siste få årene redusert antall ukentlige papirutgivelser. Flere har fulgt etter nylig, slik vår oversikt viser.

Flytting av ressurser

Dette skjer ofte uten at avisene samtidig kutter i abonnementsprisen. Mottrekket er å gjennomfører redesign av papiravisene, flytte ressurser til nett, endre turnusen til flere kvelds- og helgevakter og gjerne inkludere det digitale innholdet i abonnementsmodellen.

Mediehusene begrunner endringene med et ønske om å tilpasse seg moderne leservaner, ved å styrke de digitale utgavene. Samtidig har fallende papiropplag og sviktende annonseinntekter tvunget aviser til å spare kostnader til trykk og distribusjon. Parallelt med dette har et stort antall norske redaksjoner blitt til dels kraftig nedbemannet.

Trykk på de runde ikonene i kartet for å se detaljer om de enkelte avisene. RØDE: Amedia-eide aviser BLÅ: Schibsted-eide aviser GRØNNE: Polaris Media-eide aviser SVARTE: Lokalt eide/Andre eiere

Disse har kuttet

Journalisten har registrert at følgende aviser har redusert antall papirutgivelser siden høsten 2013:

* Driva kutter ut mandagsutgaven fra 22. juni og kommer fra da av ut onsdager og fredager.

* Eidsvoll Ullensaker Blad har vedtatt å kutte ut papirutgaven på mandager fra juni. Avisa kommer fra nå av ut fire dager i uka.

* Fjordingen og Fjordenes Tidende, som begge er eid av Polaris Media, gikk for kort tid siden over fra tre til to papirutgivelser i uka.

* Valdres droppet fredagsutgaven fra nyttår og gikk dermed fra fire til tre papirutgivelser i uka.

* Lofot-Tidende har inngått et tett samarbeid med Lofotposten. Sommeren 2014 ble det besluttet at Lofot-Tidende skulle redusere fra to til én papirutgivelse i uka.

* Farsunds Avis/Lister kuttet i 2014 antall ukentlige papirutgaver fra seks til fire. Det samme gjorde søsteravisa Lindesnes.

* Altaposten droppet høsten 2014 lørdagsutgaven og over fra seks til fem papirutgivelser i uka, etter 20 år med lørdagsavis.

* Sommeren 2014 bestemte Bergens Tidende seg for å redusere antall ukentlige papirutgivelser for tre av fire datteraviser. Vestnytt og Strilen er gått fra  tre til to utgivelser, mens Askøyværingen gikk fra to til én.

Dagbladet var først ute med søndagsutgave i 1990, men besluttet høsten 2013 å droppe papiravisen på søndager.

* Gjesdalbuen gikk høsten 2013 tilbake til én ukentlig papirutgave, etter fem år som todagersavis. Det skjedde i kombinasjon med at nettutgaven ble gjort om til abonnementsavis.

* Opdalingen gikk fra tre til to ukentlige papirutgaver på tampen av 2013.

Firda Tidend går ned fra tre til to papirutgaver i seks uker i sommer. Fjordabladet gjør det samme i åtte uker.

Vi satser på å oppdatere vår oversikt fortløpende. Derfor tar vi gjerne imot tips om flere aviser som har eller kommer til å redusere antall ukentlige papirutgivelser.

Kutter mandag

Nå skal vi bli enda sterkere på nett

Redaktør Sigmund Tjelle i Driva viser til at stadig flere oppdaterer seg på nyheter gjennom de digitale kanalene, der spesielt bruken av mobiltelefonen som nyhetskilde er sterkt økende. Ifølge redaktøren opplever Driva sterk vekst i antall unike brukere på driva.no.

– Nå skal vi bli enda sterkere på nett, samtidig som vi skal gi ut to fyldige papiraviser onsdag og fredag. Vi slår sammen mandags- og onsdagsavisa. Der skal abonnentene finne nyheter, reportasjer, det viktige kulturstoffet og sporten i en litt annen versjon enn det som allerede er publisert digitalt, sier han.

Driva gjennomfører tiltak som etter hvert er vel kjent i norske mediehus: Brukerne tilbys tjenesten Driva Pluss med tilgang til e-avisa kvelden før papirutgivelsen for alle som abonnerer. I tillegg planlegges egne plussartikler med betalingsløsning for ikke-abonnenter som klikker seg inn på driva.no.

Blandete reaksjoner

– De har vært både positive og negative reaksjoner etter at vi omtalte endringene. Jeg har mottatt flest positive tilbakemeldinger, men har også fått reaksjoner fra en del eldre abonnenter som ikke er på nett og derfor vil savne mandagsavisa. Det har jeg stor forståelse for, men jeg håper de vil få glede av to fyldigere papiraviser på onsdager og fredager.

Tjelle har god tro på at leserne vil bli fornøyd når de nye produktene har gått seg til.

Ser fornuften

Vi i LLA ser fornuften i at avisene vurderer utgivelses-frekvensen

Geir K. Hus, markeds- og informasjonssjef i Landslaget for lokalaviser, er ikke betenkt over denne utviklingen:

– Vi i LLA ser fornuften i at avisene vurderer utgivelsesfrekvensen sin. Det er mye penger å spare på å redusere antall utgaver, i form av papirforbruk og kostnader til trykking og distribusjon. Men det er en forutsetning at leserne får et like godt totaltilbud gjennom en kombinasjon av papir- og nettutgaver.

Hus betegner det som en moderne tilpasning til markedssituasjonen når lokalaviser satser på en eller to ukentlige papirutgivelser, med et passende sidetall, i kombinasjon med nettutgavene sine.

– Det tror jeg leserne setter stor pris på. Og jeg har veldig stor tro på torsdag-fredag-lørdag, da folk har best tid, som gode utgivelsesdager for papiraviser.

Av samme grunn er LLA og MBL opptatt av at Posten skal fortsette å distribuere aviser på lørdager.

Angret seg

Enkelte aviser, som Rogalands Avis og Østlandets Blad, har gått andre veien og økt antall ukentlige papirutgaver. For ØBs del skjedde det etter sterke reaksjoner blant leserne og stupende opplag, mens RA gikk tilbake til seks avisdager da Dagsavisen/Mentor Medier overtok eierskapet i fjor høst.

Powered by Labrador CMS