Samtidig med Lindesnes i Mandal kutter Farsunds Avis og ansvarlig redaktør i utgivelsesfrekvensen til papiravisen.
Samtidig med Lindesnes i Mandal kutter Farsunds Avis og ansvarlig redaktør i utgivelsesfrekvensen til papiravisen.

Avis færre dager

Lindesnes og Farsunds Avis dropper to av seks avisdager. Nå blir det digitalt først. 

Onsdag 21. mai er merkedag for avisutgiverne i Farsund og i Mandal. Fra da av får abonnentene lokalavisen sjeldnere på døra. Tirsdag og fredag blir ikke lenger papirdager, skriver ansvarlig redaktør Sveinung W. Jensen i sin egen avis. Sveinung W. Jensen i sin egen avis.

- Med den digitale tidsalder er folks handlingsmønstre endret. Mens det for få år siden var vanlig å se folk lese papir-Lindesnes på offentlig sted, er det i dag unntaket, skriver ansvarlig redaktør Fridtjof Nygaard i Lindesnes.

Begge stenger innfører betaling på nettet. Det betyr at abonnentene får en løsning ikke ulik den eier Fædrelandsvennen har tilbudt i over to år. Og papiravisen er med i pakken, til dagens abonnementspris for hele pakken.

Ligner på eieren

Prosjektet begynte allerede i fjor sommer etter at konsernet ønsket å innføre brukerbetaling. Samtidig ønsket yngre lesere at avisene skulle oppdateres hyppigere på nett, og disse leserne må redaksjonene lytte til, sier han.

- Men det blir nok mer innhold bak muren hos oss enn hos Fevennen fordi vi har mer eksklusivt lokalt innhold, forklarer Jensen til Journalisten.
For Farsunds Avis blir omleggingen ekstra spesiell. Riktignok får ikke avisen helt nytt design som Lindesnes, men den får nytt navn. Det blir byttet ut til fordel for navnet Lister, et navn som ikke er brukt på en avis på 80 år. Med unntak av torsdagsutgaven da, som er blitt, og vil fortsatt bli, fulldistribuert til Flekkefjord og Kvinesdal.

Navnet Lister er blitt brukt i over ett år på nett. Lister24 har nettutgaven hatt til navn siden lanseringen og på den tiden er trafikken doblet, hevder han.

Unngå ØBs blemme

- Men med færre utgaver og lukket nett, er det ikke en fare for at dere går på samme blemme som Østlandets Blad gjorde? De mistet noen tusen lesere på sin manøver.

- Det var veldig viktig for oss å unngå det. Vi kunne ikke gjøre dette før vi visste at flesteparten av abonnentene er digitale. Nå vet vi at åtte av ti leser oss på nett ukentlig og at seks av ti er inne hver dag, ofte flere ganger om dagen.

Redaktøren vil ikke oppgi hvor mye avishuset sparer på å redusere frekvensen med to utgivelsesdager. Men det som spares skal ifølge Jensen gå inn i å investere digitalt. Som web-TV.

- Dessuten legger vi om hele vaktordningen i redaksjonen og dobler kapasitet på kveld og i helg. Det gjør vi for å tilpasse det digitale tilbudet slik at vi kan levere nyheter døgnet rundt. Det koster en del penger.
Jensen sier at selv om leserne får færre aviser i løpet av en uke, vil de ikke få mindre innhold levert i postkassen.