Redaktør Thomas Nilsen i The Barents Observer må innse at det ikke lenger er like lett å lese avisen fra Russland. Arkivfoto: Glenn Slydal Johansen
Redaktør Thomas Nilsen i The Barents Observer må innse at det ikke lenger er like lett å lese avisen fra Russland. Arkivfoto: Glenn Slydal Johansen

The Barents Observer er nå blokkert fra Russland

Ble utilgjengelig tirsdag morgen.

Publisert   Sist oppdatert

Det melder The Barents Observer selv på sin nettside.

Blokkeringen kommer ikke helt uventet. I slutten av januar fikk den Kirkenes-baserte nettavisen følgende beskjed fra Roskomnadzor - det russiske medietilsynet: Innen 24 timer måtte nettstedet, som publiserer på både engelsk, russisk og kinesisk - fjern en artikkel, hvis ikke ville nettsiden bli blokkert i Russland.

– Det er ikke det russiske medietilsynet som redigerer The Barents Observer. Vi kommer ikke til å avpublisere artikkelen, sa redaktør Thomas Nilsen til Journalisten den gang.

The Barents Observer har snakket med flere kilder i Russland som bekrefter at tilgangen til nettsiden er stengt. Unntakene er hvis man bruker VPN eller mobilvarianten av nettleseren Opera.

Artikkelen russiske myndigheter i januar ønsket å få avpublisert, er et portrettintervju med en homofil samisk mann, bosatt i Nord-Sverige. Artikkelen er tidligere publisert på Arjeplognytt, men da på svensk. The Barents Observer har oversatt teksten til både engelsk og russisk.

Ifølge The Barents Observer skriver det russiske medietilsynet at det er omtale av selvmord og selvmordsmetoder i intervjuet, som er årsaken til kravet om sletting.

I februar lanserte The Barents Observer også en kinesisk seksjon på sin nettside.