Den profesjonelle undervannsfotografen Erling Svensen har flere ganger opplevd at bildene han selger eksklusivt til en Schibsted-eid avis havner i andre aviser i konsernet, forteller han til Journalisten.
– Jeg får en bismak og syns det er synd at de som bør passe på at åndsverklov og regler følges, er de som faktisk bryter med dem, sier fotografen.
Enormt bidearkiv
Svensen har vært en av Norges fremste undervannsfotografer i mange tiår, og sitter på et arkiv med over 70.000 bilder av sjølivet i Norge.
– Jeg har oppdaget opptil flere nye arter årlig, den siste for kun to uker siden, sier han.
De siste årene har Svensen også engasjert seg i miljøvern. I 2019 varslet han myndighetene om at et fiskeoppdrettsanlegg skulle bygges rett over et unikt korallområde, som han tok flere bilder av.
– Slike nyheter synes mediene er interessante, og de ønsker dermed ofte å kjøpe undervannsbilder av meg til sakene deres, sier han.
Men når bildene går til Schibsted hjelper det ikke å presisere at bildene kun er til én spesifikk sak eller ett mediehus, forteller Svensen at han har erfart.
Gjentagende problem
Tidligere i januar solgte han et bilde til Bergens Tidende (BT), men opplevde at bildet raskt ble publisert både hos E24 og Aftenposten.
– Dette skjer hver gang det er en sak som «de store vil ha». Jeg mener de bør slutte med det. Heller opplyse frilansere at det er ønskelig å bruke bildet flere ganger, og spør hva det koster, uttaler Svensen.
Journalisten har sett faktura som presiserer at bildet kun var godkjent for bruk i BT, og mailutvekslingen mellom Svensen og BT-journalisten som avtalte kjøpet.
Etter å ha gjort BT-journalisten oppmerksom på feilen, fikk Svensen kompensasjon. Men han sier til Journalisten at han er lei over at dette er noe som gjentar seg.
– Det jeg mistenker er at bildene havner i arkivet deres, og brukes senere. Det er irriterende at jeg må passe på og følge med på hvor bildene havner hver gang jeg selger til Schibsted. Det bør ikke være slik, sier han.
– Har prøvd alt
Svensen sier seg svært skuffet over Schibsteds praksis rundt bruk av bilder, og har vurdert å slutte å selge til dem.
Samtidig er salget til mediehusene en viktig inntekt for frilansfotografen, og først og fremst setter Svensen pris på at avisene ønsker å skrive om saker han brenner for.
– Jeg syns det er veldig kjekt at de skriver om disse temaene. Men de bør ha en standard kontrakt for bruk av bildene, sier han.
– Har du konfrontert Schibsted med problemet?
– Ja, jeg har prøvd alt, og sagt fra flere ganger. Jeg får ofte høre at dette er standard praksis. Jeg spesifiserer også på fakturaene at bruk av bildene er begrenset, men så havner bildene andre steder likevel.
– En glipp
Journalisten har vært i kontakt med kommunikasjonsdirektør i Schibsted, Atle Lessum. Han ønsker ikke å uttale seg om saken, og mener avisene det gjelder selv må uttale seg om hvordan de håndterer slike situasjoner.
Redaktør i Bergens Tidende, Frøy Gudbrandsen, opplyser at BT har egne retningslinjer for bruk av bilder, uavhengig av Schibsted. Hun understreker at hun kun kan uttale seg på vegne av sitt mediehus.
– Her har det skjedd en glipp fra vår side, men fotografen har fått kompensasjon etter at han gjorde oss oppmerksom på problemet, sier hun til Journalisten.
Gudbrandsen kan ikke finne at et tilsvarende tilfelle har skjedd tidligere, og mener de har klare rutiner på kjøp og bruk av bilder i BT.
– Vi ønsker å være ryddige. Men det som skjer i andre aviser, vet jeg ikke.
–Ikke uvanlig
Leder for Pressefotografenes klubb, Marte Christensen, sier til Journalisten at Svensens opplevelse ikke er et uvanlig problem blant frilansjournalister, men har ikke konkrete tall å vise til.
– Fotografen her hadde tilsynelatende gjort alt riktig. Likevel skjedde det, og frilanseren må bruke tid og krefter på å få betalt for bildene sine. Heldigvis ser det ut til å ha løst seg her. Og det har vi også inntrykk at det ofte gjør: Med en ekstra faktura, sier hun.
Hun mener det er viktig at fotografer som opplever liknende gir beskjed, og at mediehusene bør være mer ansvarsfull overfor bildene de kjøper og bruker.
– Mediehusene må, på lik linje med frilanserne, ha et bevisst forhold til frilansstoff og stoffutvekslingsavtaler. Det er ikke greit at frilanseren selv må finne ut hvor bildene har blitt publisert for å få betalt.