Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Torsdag åpnet utstillingen «Bror» av fotojournalist Brian Cliff Olguin på Fotografiens hus i Oslo. Utstillingen retter søkelyset mot unge menns hverdag på Holmlia i Oslo og viser en hverdag utenfor de store avisoverskriftene.
– Jeg hadde et ønske om å portrettere ungdommene og bruke foto til å tolke hverdagen deres og den naturen de er omgitt av, sier Olguin til Journalisten.
Han har selv vokst opp på Holmlia med foreldre fra Sør-Amerika som kom til Norge som arbeidsinnvandrere.
I medienes søkelys
Olguin beskriver en barndom der samhold sto i sentrum. Han følte seg dessuten aldri utrygg på Holmlia, sier han. Det var ikke før Olguin begynte på videregående i Oslo sentrum, at han oppdaget fordommene folk hadde mot bydelen hans.
– Jeg ble spurt om det var sant at ungdommene på Holmlia gikk med kniv og røyket hasj. Da skjønte jeg at jeg hadde levd i en liten boble. Og jeg mener ikke at fordommer alltid er negativt, men det er viktig at man erkjenner og innrømmer at man har dem. Helst bør man også møte dem man har fordommer mot og slik få en ny forståelse, sier Olguin.
Som flere steder på Oslos østkant, preges Holmlia av levekårsutfordringer som ofte havner i medienes søkelys.
– Det var en periode der VG og andre medier hadde store overskrifter om gjenger og kriminalitet på Holmlia. Jeg fikk et inntrykk fra mediene av at det sto dårligere til på Holmlia, og trodde jeg skulle møte på mye tøffere vilkår da jeg dro tilbake for å jobbe med prosjektet i 2019.
Annonse
– Et brorskap
Det er spesielt unge menn som kommer dårligst ut i statistikkene. Men da Olguin dro tilbake til Holmlia og begynte å snakke med ungdommene, fikk han et positivt inntrykk av miljøet. Guttene han møtte kunne ikke kjenne seg igjen i hvordan de ble fremstilt i media.
– Jeg ble møtt av unge, stolte mennesker som også er sårbare for hvordan de blir fremstilt. Holmlia har ikke blitt verre siden jeg vokste opp der. Jeg mener det er enda mer samhold, omsorg og fokus på mental helse.
– Det brorskapet de skaper, tror jeg gir dem en følelse av et sikkerhetsnett. Samtidig ser jeg hvor viktig det er med lavterskeltilbud som fritidsklubber hvor unge bare kan henge.
Olguin har valgt å kalle utstillingen slik de kaller hverandre på Holmlia: «Bror» - et tegn på tillit og tilhørighet til et felleskap.
Identitet og klasse
Bildene tar opp spørsmål om identitet og klasse i dagens østkant av Oslo. Olguin hadde et ønske om å skildre ungdom med lik bakgrunn som seg selv: flerkulturell og med få ressurser under oppveksten.
– Jeg vokste opp med lignende vilkår. Disse guttene kunne vært mine venner, klassekamerater eller naboer da jeg vokste opp.
Det var en langsom prosess å komme inn på dem og bygge tillit i miljøet, sier Olguin. Han skjønte fort at det var fotballbanen som var møtestedet for guttene.
– Her ble jeg litt bedre kjent med dem, og kunne fortelle litt om hvem jeg var og namedroppet alle stedene på Holmlia der jeg hadde bodd i oppveksten, kanskje legge om litt dialekten min og bruke litt mer slang, sier han og fortsetter:
– De skjønte at jeg er fra samme sted som dem og at intensjonen min ikke er å sette dem i et dårlig lys, sier Olguin og presiserer at målet er heller ikke å glorifisere dem, men skildre hverdagen deres på en annen måte enn tradisjonelle nyhetsmedier.
Annonse
Frilanser i ti år
Olguin er utdannet som fotojournalist ved Oslo Met (da Høyskolen i Oslo og Akershus) og har en master i journalistikk fra Universitetet i Oslo. Han har ti års erfaring som frilans fotojournalist. I 2021 startet han i fast fulltidsjobb som journalist i HK-Nytt.