Familieklubben «settes i bero». Foto: Skjermdump
VG legger Familieklubben på is - sier opp frilansavtaler
Prioriterer andre nisjer.
– Vi har en del andre prosjekter vi ønsker mer fart på, og derfor settes Familieklubben i bero, inntil videre, sier kommersiell direktør Christian Haneborg i VG til Journalisten.
Det er tre uker siden fronten på VGs nisjenettsted Familieklubben har blitt oppdatert med nye artikler.
Sier opp frilansavtaler
For noen dager siden sa mediehuset opp avtalene med frilansere som leverer innhold til siden:
«Ut fra prioriteringshensyn i VG er det nå besluttet at vi i en tid fremover skal sette Familieklubben i bero. Det betyr at vi de neste månedene ikke kommer til å publisere noe innhold på Familieklubben, og at vi i denne pauseperioden vil ta en vurdering på hva som er riktig vei for Familieklubben fremover. For deg betyr dette at vi dessverre ikke vil kunne kjøpe og publisere noe innhold en tid fremover, og derfor må si opp avtalen vi har med deg for nå», var meldingen til bidragsyterne.
I fjor pekte VG-sjef Gard Steiro på Familieklubben som en av de nye redaksjonelle nisjene som bidro til et sterkt kvartalsresultat for hele VG.
Men kommersiell direktør Haneborg vil ikke si at det er fallende lesertall eller inntekter som er bakgrunnen for nedprioriteringen.
– Familieklubben har vært viktig for oss, treffer en viktig målgruppe og har blitt lest veldig bra. Det handler om prioritering mellom nisjene, og at vi ikke har ressurser til å legge like mye kraft i Familieklubben som vi har gjort de siste årene, sier Haneborg.
Sender medlemstilbud
– Hvilke VG-nisjer er det som prioriteres til fordel for Familieklubben?
– Matsatsingen Godt.no er noe vi satser friskt på. Tek.no er også noe vi er opptatt av at skal vokse, sier Haneborg.
Han anslår at Familieklubbens budsjett har blitt delt ganske likt på utgifter til interne og eksterne bidrag. Én journalist har jobbet heltid med satsingen internt.
Familieklubben er organisert som nettopp en klubb, med rundt 130.000 registrerte medlemmer, og klubben lever videre.
– Vi skal fortsette å sende ut medlemstilbud på e-post, og alle artiklene som er produsert for Familieklubben ligger fremdeles ute mens vi vurderer prioriteringene. Det er fremdeles for tidlig å konkludere, sier Haneborg.