Legger ned mediefagblad

Editor & Publisher får kanskje en utgivelse til.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter 125 år som leverandør av medienyheter avvikles Editor & Publisher. Bladet, som kan spores til The Journalist fra 1884, ble ikke med da resten av Nielsens bransjeblader som Adweek, Brandweek, Mediaweek, Backstage, Billboard, Film Journal International og The Hollywood Reporter ble solgt.

Sjokk

Det er uklart hvorfor Editor & Publisher ikke var med i pakken av bladtitler som nylig ble solgt. Ei heller den økonomiske situasjonen magasinet er i.

– Det kom som et sjokk i den grad at vi visste at det var noe som skjedde, og at det høyst sannsynlige ville bli et salg. Men vi trodde vi kom til å være en del av handelen, eller at vi ville bli værende, noe som også ville vært ok. Vi trodde ikke vi ville bli lagt ned så fort, også på nett. Plutselig var vi nedlagt, over natten, sier Greg Mitchell som er redaktør for bladet til Columbia Journalism Review.

Mitchell forteller at Editor & Publiser de siste sju årene har vært gjennom strukturelle og økonomiske endringer. Bladet har også vunnet flere priser.

Støtte

Ifølge redaktøren har de ansatte arbeid ut året, og det kan være at det kommer en papirutgave til av bladet før det forsvinner.

På spørsmål om nettutgaven kan leve videre, svarer Mitchell at sterk støtte fra brukerne kanskje vil gjøre det mulig.

– Det kan virkelig skje, sier han, men legger til at Nielsen Media uansett ikke vil videreføre bladet, verken på papir eller på nett.

Powered by Labrador CMS