Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL, mener mediene på få en spesifikk krisepakke.

Ba om én milliard, men fikk ingenting av regjeringa: – Skal jobbe opp mot Stortinget i helga

MBL mener mediebransjen trenger spesifikke ordninger for å holde journalister i arbeid.

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Da regjeringa la fram ny tiltakspakke for næringslivet fredag formiddag, var det ingen spesifikke tiltak rettet mot mediebransjen.

– Det er mange som har det krevende nå, derfor er det fint at regjeringa kommer med generelle tiltak. Men det trengs fortsatt spesifikke tiltak rettet mot mediebedriftene, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening (MBL), til Journalisten.

MBL hadde på forhånd ønsket én milliard til mediene for å bøte på det store fallet av annonseinntekter mange opplever.

– Mediebedriftene har en samfunnsviktig funksjon. Nå jobbes det på spreng, og det gjøres en stor innsats for å gi folk samfunnsviktig informasjon. Sånn som det er nå, er vi en del av den demokratiske infrastrukturen, sier hun til Journalisten og legger til:

– Derfor trenger vi en spesifikk pakke for å fortsette å jobbe i en situasjon der annonseinntektene raser.

Venter på detaljer

Hun er spesielt opptatt av at mediebedriftene trenger støtte slik at journalistene kan jobbe, og er usikker på om den generelle kompensasjonspakka som ble lagt fram fredag, bidrar til det.

Øgrey legger til at den kan være viktig for de mediebedriftene som har dårlig likviditet. Hun presiserer også at detaljene for den nye pakken ennå ikke har kommet, sånn at de ikke helt vet hvordan den vil slå ut.

– Helt vitalt

Presseorganisasjonene skal i alle fall fortsette å jobbe med å få på plass en tiltakspakke til mediene, sier Øgrey.

– Vi jobber godt sammen i bransjen og skal jobbe opp mot Stortinget i helga.

– Så det blir ingen frihelg på dere?

– Nei, her er alle mann på dekk. Det blir full jobbing i helga for å se hva vi kan få til med Stortinget. Det haster, noe vi har sagt i over en uke nå.

– Det er mange bransjer som ber om penger nå. Hvorfor skal mediebedriftene få en spesifikk pakke?

– Først og fremst for å sikre mediemangfoldet i en tid der vi ser at det er mer behov for journalistikk og redaksjonelt innhold enn noen gang, på alle plattformer. Det er helt vitalt i en krise at mediene er i stand til å oppfylle sin samfunnsfunksjon.

– Millionene raser jo ut av annonsemarkedet, som går ut over vår evne til å finansiere journalistikken. Derfor haster det, sier Øgrey videre.

Powered by Labrador CMS