Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Dette var særdeles skuffende, og gir inntrykk av at regjeringa ikke forstår hva som skjer med pressen, sier Trond Giske (Ap) til Journalisten.
Arbeiderpartiets mediepolitiske talsperson har fulgt framleggingen av regjeringas forslag til nye økonomiske krisetiltak for næringslivet, og er skuffet over at det ikke kom noen konkrete tiltak rettet mot mediene i dag.
Han mener de generelle tiltakene ikke treffer mediebedriftene godt.
– Når de henviser pressen til generelle virkemidler, må det bygge på at de tror at pressen rammes på samme måte som andre virksomheter. Men mens frisører og restauranter stenger dørene fordi de ikke har kunder, og sparer penger ved å permittere ansatte, er realiteten for pressen at de har flere kunder enn noensinne, sier Giske.
– Naivt
Kultur- og medieminister Abid Raja (V) deltok ikke på framlegginga, men sendte ut pressemelding om at regjeringa må se an hvordan de generelle tiltakene virker, før det tas stilling til konkrete tiltak for mediene.
– Det er naivt å tro at man kan møte denne krisa bare med generelle tiltak. Vi trenger bransjespesifikke virkemidler, sier Giske, og legger til:
– Arbeiderpartiets klare oppfordring er at regjeringa må sette seg ned med mediebransjen og helt konkret diskutere hvordan man best skal kunne holde aktiviteten oppe gjennom krisetiden. Og så komme med forslag til tiltak.
Flere medieaktører hadde håpet at regjeringa ville komme med en krisepakke rettet mot mediebransjen på fredag. Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) hadde blant annet bedt om én milliard til forskjellige tiltak.
Sosialistisk venstreparti (SV) er også skuffa over at det ikke kom en mediepakke på fredag.
– Dagens nyheter fra regjeringa er veldig skuffende og dypt bekymrende, sier Freddy André Øvstegård, SVs representant i familie- og kulturkomiteen på Stortinget.
Øvstegård sier at tiltak rettet mot mediene vil være viktig for SV når regjeringas krisepakker skal forhandles i Stortinget.
– Jeg hadde forventet at regjeringa hadde kommet med egne krisetiltak for mediene. Vi har i denne krisetida sett hvor viktig redaktørstyrte medier er.
Han hadde ønsket at det hadde blitt satt av penger til at staten kunne kjøpe annonser i mediene, for å bøte på annonseinntektsfallet som mange er rammet av. I tillegg ønsker Øvstegård at pressestøtten skal økes.
– Det kom ingenting og det er alvorlig, sier han.
– Regjeringa er veldig passiv
Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) sier at det er skuffende at regjeringa ikke kom med konkrete tiltak i en situasjon der mediebedriftene har vært tydelige på at det haster. Hun er særlig bekymret for lokalmediene.
– Jeg synes ministeren og regjeringa er veldig passiv når det kommer til noe de selv har definert som en samfunnskritisk funksjon, skriver hun i en sms til Journalisten.
Regjeringa la fram et tiltak om en ny kontantstøtteordning på pressekonferansen. Sem-Jacobsen er usikker på om denne ordningen, som skal kompensere bortfall av inntekter, vil gange mediebransjen.
– Det er foreløpig veldig uklart for meg hvordan den nye kontantstøtteordningen slår ut for medier, siden annonsesvikt kanskje kan defineres vekk som en indirekte virkning av myndighetenes pålegg. Dette må jeg få mer klarhet i for å se hvorvidt ordningen kan avhjelpe, skriver hun.
Sem-Jacobsen understreker at hun mener regjeringa ikke bør «sitte og vente» på permitteringer og oppsigelser i mediebransjen før de foretar seg noe konkret.
Annonse
– Medie-Norge blør
Himanshu Gulati, representant i familie- og kulturkomiteen for Fremskrittspartiet (Frp), håper regjeringa er klar for å «trykke på den røde knappen» og kompensere for bortfall av annonseinntekter, hvis det viser seg at de generelle tiltakene som har blitt lagt fram ikke monner.
– Er du enig med regjeringas tilnærming om å vente og se?
– Jeg vil ikke si at man venter og ser. Det har i dag kommet varsel om store ordninger, for eksempel en ordning for å dekke faste utgifter.
Han sier at han vil se an detaljene for de framlagte ordningene, før han kan konkludere om de er gode nok eller ikke.
– Men det er ikke noe tvil om at Medie-Norge blør. Og hvis vi ikke klarer å sørge for at mediebedriftene holder seg flytende gjennom krisen, vil det være et stort demokratisk problem.