Kulturminister Abid Raja (V) var ikke med på fredagens framlegging av økonomiske tiltak fra regjeringen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Venter med krisetiltak for mediene: Kulturministeren vil først se hvordan generelle tiltak virker
Ingen konkret pakke for mediene i dag.
Tross forventninger fra flere hold, inneholdt ikke fredagens framlegging av økonomiske korona-tiltak fra myndighetene noen krisepakke rettet mot mediene.
Og det er uvisst når en eventuell slik tiltakspakke kan ventes.
På spørsmål fra Journalisten fredag om hva Kulturdepartementet kan si om ventet tidspunkt, svarer kommunikasjonssjef Marius Bakke på e-post:
– Ikke noe å si om det nå, dessverre.
Henviser til generelle tiltak
Fredagens tiltakspakke fra regjeringen inneholdt blant annet en kompensasjonsordning for å dekke deler av bedrifters faste utgifter, samt tiltak for gründerbedrifter. Tidligere har kulturlivet fått en kompensasjonsordning på rundt 300 millioner kroner, og tiltak for frilansere har kommet på plass.
Kort tid etter framleggingen sendte Kulturdepartementet ut pressemelding der kulturminister Abid Raja uttaler at han ser utfordringene for mediebransjen.
– Mediemangfoldet er i en potensielt kritisk situasjon hvor de blant annet ser et brått og stort bortfall av annonseinntekter. Jeg er bekymret for den krevende situasjonen mange medier opplever. Samtidig vil mediene også kunne benytte seg av de generelle ordningene og tiltakene vi har lagt frem. Regjeringen og jeg vil fortløpende følge medienes situasjon, jobbe videre med ordninger og bidra til at medienes viktige samfunnsmessige rolle opprettholdes.
Videre:
– Nå må vi se hvordan alle disse tiltakene virker, før vi tar stilling til behovet for ytterligere tiltak. Jeg har tett kontakt med bransjen og kommer til å følge utviklingen nøye, uttaler Raja videre.
Ber om hastetiltak
Det har ikke manglet på signaler fra mediebransjen om at målrettede tiltak er tiltrengt, og at det haster:
Mediebedriftenes Landsforbund sendte kulturministeren et forslag til en krisepakke på én milliard kroner, fordelt på en kompensasjonsordning for annonsesvikt, økt mediestøtte og fritak for arbeidsgiveravgift.
Torsdag sendte en samlet mediebransje et felles forslag til hastetiltak til Stortinget, med mange av de samme punktene. I tillegg ble det foreslått statlig annonsekjøp på opptil 200 millioner kroner.
I henvendelsen understreker bransjen at situasjonen for mediene endrer seg raskt til det verre.
Forventninger
Det er tydelig at flere har håpet at tiltak konkret rettet mot mediene skulle være klare allerede i dag, fredag 27. mars.
Fagpressen meldte tirsdag denne uka at de hadde blitt kontaktet av «sentrale byråkrater» i Kulturdepartementet, og hadde spilt inn tall på dimensjonene av inntektssvikten for medlemmene.
– Nå er vi spent på hvordan myndighetene forholder seg til dette når de på fredag kommer med ytterligere tiltak, sa Fagpressen-direktør Per Brikt Olsen til egne nettsider.
Medier24-redaktør Erik Waatland viste i en kommentar torsdag kveld til ikke navngitte kilder som sa at en krisepakke for mediene kommer tidligst i neste uke.
Det satte redaktøren spørsmålstegn ved.
– Hvorfor prioriterer Kulturdepartementet å komme med tiltak rettet mot en rekke av sine sektorer som idrett, kultur og frivillighet – bortsett fra mediene? Og det særlig når mediene er både kraftig utsatt – og pekt på som å inneha en viktig samfunnsfunksjon? Det er vanskelig å forstå, skriver Waatland.