Totalt omsatte NHST Media Group for 301,2 millioner kroner, ned fra 332,5 millioner kroner i andre kvartal i fjor. Foto: Kristine Lindebø
Totalt omsatte NHST Media Group for 301,2 millioner kroner, ned fra 332,5 millioner kroner i andre kvartal i fjor. Foto: Kristine Lindebø

Svakere resultat for DN-eier i andre kvartal

Lavere omsetning og et svakere resultat.

Publisert

Dagens Næringsliv- og Morgenbladet-eier NHST Media Group hadde lavere omsetning og et svakere resultat i andre kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.

Totalt omsatte NHST Media Group for 301,2 millioner kroner, ned fra 332,5 millioner kroner i andre kvartal i fjor. Driftsresultatet endte på 10,8 millioner kroner, som er 2,4 millioner svakere enn i tilsvarende kvartal 2018.

I en kommentar til kvartalsrapporten blir det svakere kvartalsresultatet satt i sammenheng med at NHST Media Group er midt i en omfattende omstillingsprosess.

Prosessen har som mål å sikre økt andel digitale brukerinntekter, bedre lønnsomhet og økt veksttakt på lengre sikt.

– Til tross for en fortsatt nedgang i omsetningen, er det gledelig å se at vi har en positiv utvikling i inntekter fra digitale abonnement, både som følge av vekst i publikasjonene og inkluderingen av Mention i konsernet. I tillegg begynner tiltakene på kostnadssiden å få effekt på lønnsomheten, foreløpig først og fremst i SaaS-virksomheten («Software-as-a-Service»), sier konsernsjef Hege Yli Melhus Ask i NHST Media Group.

Asker sier det fortsatt er mye å hente på å bli mer digitale i måten det jobbes på.

– Selv om brukerne våre i stadig større grad bruker produktene våre utelukkende på nett, har vi en organisering i flere av virksomhetene som ikke i stor nok grad reflekterer dette. Her har vi identifisert grep som vil bidra til å redusere de strukturelle kostnadene, og dermed legge grunnlag for bedret lønnsomhet i årene som kommer, sier Ask.