NRK Hordaland-journalist Stine Mari Velsvik skrev masteroppgave om nyheter som publiseres i sosiale medier. Foto: Christine Kongsvik
Håper sosiale medier-debatten kan løftes over NRK og Facebook
– Har ikke like god kontroll i sosiale medier.
Onsdag gikk debatten om hvordan nyheter tilpasses sosiale medier, etter at Journalisten intervjuet NRK-journalist Stine Mari Velsviks om hennes masteroppgave. Der så hun på hva som er forskjellene på en sak som er publisert både i Dagsrevyen og på Facebook.
Debatten har blant annet gått på Journalistens Facebook-side, og på NRKs intranett.
– Andre ting setter premissene
Når Journalisten snakker med Velsvik dagen etter, presiserer hun at hun ikke har ment å rette kritikk mot enkeltavdelinger i NRK eller måten kolleger jobber på. Hun håper derimot det hun fant kan være med på å sette i gang en viktig debatt om journalistikk publisert i sosiale medier.
– Det jeg har funnet kan si noe om tendenser, og om det gjør det, er det et problem for troverdigheten. Spesielt i det lange løp, hvis vi ikke bremser det opp nå, sier Velsvik.
Dette støtter blant annet medieforsker Erik Knudsen, som sier NRKs tillit absolutt kan svekkes, hvis de får et dårlig rykte for å drive med forenkling og jakt på likes i journalistikken.
– Slik jeg ser det, tilpasses nyhetssaker andre kriterier enn journalistiske fordi sosiale medier er en tredjepart. NRK publiserer jo nå i kanaler der en ikke eier selv, og hvor algoritmer og andre ting er med og setter premissene, sier Velsvik.
Dette svarte redaktør Espen Olsen Langfeldt, i Direkte-redaksjonen i NRKs nyhetsavdeling om vurderingene de gjør for innholdet de publiserer på Facebook:
– NRK har som mål å treffe fire av fem av befolkningen med vårt innhold – og da må vi tilpasse historiefortellingen til de ulike plattformene. Hvordan vi forteller en sak i Dagsrevyen, kan derfor svært ofte ikke overføres til sosiale medier – her må vi ta hensyn til en annen type brukere og en annen publiseringsplattform, skriver Langfeldt, og presiserer:
– Men kravene til fakta, etterrettelighet og redelighet overfor brukerne er selvfølgelig like store her som på alle andre områder.
– Det kan kanskje handle om ressurser eller om valg i produksjonen. Dette handler uansett ikke om at vi ikke gjør jobben vår.
Stine Mari Velsvik
Hvordan bevare kvalitet
Velsvik mener det heller ikke bare handler om NRK, men alle nyhetsmedier som bruker sosiale medier som kanal for å nå ut. Torsdag har hun skrevet et innlegg på NRKs intranett for å oppklare og nyansere overfor sine kolleger.
– Før har NRK hatt full kontroll ved å kun bruke sine egne kanaler, men nå brukers også andre kanaler. Da må en spørre seg hvordan bevare journalistisk og teknologisk kvalitet, samtidig som en tilpasser seg disse, sier hun til Journalisten.
Velsvik håper debatten kan løftes til å handle om mer enn NRK og Facebook – til nyhetsmedier i sosiale medier generelt. Hun lurer på om problemet i dag ligger på systemnivå.
– Det kan kanskje handle om ressurser eller om valg i produksjonen. Dette handler uansett ikke om at vi ikke gjør jobben vår.
Som medieforsker Erik Knudsen også snakker om i Journalisten, minner Velsvik om at mange unge i dag har sosiale medier som eneste nyhetskilde. Her er det ikke like klare skiller mellom nyheter og underholdning, slik det for eksempel er i NRKs egne kanaler, der det er inndelt i program.
– Det er derfor dette med troverdighet er så viktig. Vi har ikke like god kontroll på sosiale medier-plattformene på samme måte som våre egne. Denne blandinga av sjangre kan også bidra til å gjøre budskapet mer utydelig.