Ravish Kumar og New Delhi Television har fulgt en regjeringskritisk linje siden statsminister Modi kom til makten i 2014.

«While We Watched»

– Ditt svin. Jeg skal drepe deg med egne hender

Nyhetsankeret Ravish Kumar får tusenvis av dødstrusler og fotfølges av væpnet livvakt.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«Ravish Kumar, ditt svin – jeg advarer deg. Jeg skal drepe deg med egne hender.»

«Nåde deg hvis vi møtes på gaten. Du må skifte kurs. Hvis ikke er du ferdig snart.»

«Jeg skal skyte deg.»

Slike trusler, ofte framsatt i full offentlighet, er tilnærmet hverdagskost for Ravish Kumar, profilert nyhetsanker i New Dehli Television (NDTV).

Da Reportere uten grenser la fram sin fri-presse-indeks i vår, havnet India på en uflatterende 150. plass.

«While We Watched», helaftensfilmen om Kumar som nylig vant dokumentarpris under Toronto-festivalen, illustrerer hvorfor.

Regjeringskritisk

I motsetning til brorparten av konkurrentkanalene har NDTV fulgt en regjeringskritisk linje siden statsminister Narendra Modi tiltrådte i 2014. Det har hatt sin pris i en millionby, og et milliardland, med økende grad av polarisering.

Dokumentaristen og mediekritikeren Vinay Shukla presenterte «While We Watched» under høstens filmfestival i Toronto.

– Vi lever i polemiske tider der folk er pasjonert uenige. Dødstruslene mot Ravish er selvfølgelig bekymringsverdige. Han ferdes med væpnet livvakt grunnet dem, sier «While We Watched»-regissøren Vinay Shukla til Journalisten da vi møter ham under filmfestivalen i Toronto.

– De framsettes av mennesker som er uenige med ham, mennesker av den oppfatning at meningene hans ikke tjener nasjonens interesser.

Ifølge Shukla må forfølgelsen av Kumar – selv anslår han trussel-antallet til «tusener» – sees i lys av en nasjonalistisk dreining. Motstanderne hans liker dårlig at han vier sendeflatene sine til myndighetenes arrestasjoner av samfunnsrefsere og menneskerettsforkjempere.

– «Nasjonsbygging» er et moteord i min del av verden. «Alt» handler om nasjonsbygging, sier Shukla, og legger til at indiske medier er forventet å bidra.

– Temaet forener journalistene i dekningen deres. Resultatet er en veldig homogen stemme som ikke reflekterer meningsforskjellene der ute. På ingen måte speiler den mangfoldet i tanker og forestillinger i dagens India.

Ensom ulv

47-årige Kumar framstår som en gråsprengt distingvert, men ensom, ulv i TV-landskapet. Mens den selvutnevnte «primetime-kongen» Arnab Goswami i Republic TV opererer på elitenes engelsk, sverger han til hindu. Og mens førstnevnte lener seg til en kakofoni av mer eller mindre kvalifiserte «talking heads», satser han på analyse og utegående reportasje.

– Ravish snakker folkets språk. Og i motsetning til nyhetskanaler flest kjører han ikke paneldebatter med 14 personer som skriker i munnen på hverandre, sier Shukla.

Ravish Kumar motkjemper «foxifiseringen» av TV-nyhetene med analyse og reportasje.

– Han leverer en solid 30 til 40 minutters monolog hver kveld. Han veksler med reportasje, humor, poesi og – ja visst – bias. Men som han formulerer det i filmen: «Jobben vår er å rette de vanskelige spørsmålene til makthaverne.»

Shukla mener Presse-India taper på en «TV-debatt-æra» han knytter til «foxifiseringen» av feltet som sådan. Altså påtaler han en internasjonal dimensjon i Kumars utfordringer.

– Foxifiseringen er reell, og har hatt stor betydning for den globale nyhetskulturen. Dette er ikke noe som har inntruffet i løpet av de siste fem, sju eller ti årene. Erosjonen startet med ideen om å gjøre nyhetene «sexy», framholder Shukla.

– Det startet med ideen om å gi folk «det de vil ha». Nå er vi der. Vi er der at vi rapporterer om at USAs tidligere president oppfordrer folk til å drikke hydroksyklorin for å kurere Covid. Nyhetsorganisasjonene kringkaster det, selv om mennesker kan dø. Det er der vi er nå.

Mediekritisk

Shukla fotfulgte Kumar fra 2018 til 2020. Hovedambisjonen var å fremme generell mediekritikk ved å skildre én unik aktør, understreker han. Flere elementer av kritikken hans er oversettbar til norske forhold.

– Jeg vet ikke hva som gjelder i Norge, men indiske journalister har elendige rettigheter, påpeker han.

– De har veldig korte kontrakter. Det er «ansett og spark», sånn at de ikke får kontinuiteten de trenger. Når journalister kjenner seg trygge, vil de være i stand til å gjøre en bedre jobb. Det er jo åpenlyst.

Framtiden vil bare styrke bransjekravene, både i India og ellers, skal vi tro Shukla.

– Folk føler at journalister har misbrukt tilliten deres. Og det ligger nok en viss sannhet i det, sier han.

– Verden er full av komplekse problemer: migrasjon, klimaforandringer, venstresidens bias, høyresidens fundamentalisme, kapitalismens frammarsj. Og for å hanskes med komplekse problemer trenger vi journalister som forstår kompleksitet. Det vil forlange mer av bakgrunnen deres.

I sommer ble det kjent at Indias rikeste har kjøpt seg tungt inn i Ravish Kumars NDTV.

Ny eier

Kumar, på sin side, vant den prestisjestinne Ramon Magsaysay-prisen i 2019, hvilket bekrefter at han også har sine tilhengere.

Så spørs det hva framtiden bringer for NDTV. I sommer ble det kjent at Indias rikeste mann, Gautam Adani, har kjøpt seg kraftig inn i kanalen.

– Det gjenstår å se hvilken redaksjonell retning den vil ta. For oss er det nytt at milliardærer kjøper nyhetsstasjoner, sier Shukla.

– Alle er usikre. Ravish inkludert, vil jeg anta. Jeg har ikke diskutert det med ham.

– Hva sier han om dokumentaren din?

– Da jeg viste den til ham, sa én del av ham «flott». En annen sa det føltes som et helt liv siden, fordi hver eneste arbeidsdag er så intens.

– Har du mottatt trusler selv, siden du stiller deg på Kumars side?

– Nei, jeg er ubetydelig. Ikke er jeg enig med deg, heller.

Shukla smiler ertelystent ved Ontario-sjøen.

– Det er det systemiske som interesserer meg, sier han.

– Og så lenge vi betrakter folk som tilhørende en bestemt leir eller et bestemt synspunkt, glemmer vi dialogen rundt systemet.



Powered by Labrador CMS