Ravish Kumar og New Delhi Television har fulgt en regjeringskritisk linje siden statsminister Modi kom til makten i 2014.Foto: Britdoc Films / Lono Studio
«While We Watched»
– Ditt svin. Jeg skal drepe deg med egne hender
Nyhetsankeret Ravish Kumar får tusenvis av dødstrusler og fotfølges av væpnet livvakt.
«While
We Watched», helaftensfilmen om Kumar som nylig vant dokumentarpris under Toronto-festivalen,
illustrerer hvorfor.
Regjeringskritisk
I
motsetning til brorparten av konkurrentkanalene har NDTV fulgt en
regjeringskritisk linje siden statsminister Narendra Modi tiltrådte i 2014. Det
har hatt sin pris i en millionby, og et milliardland, med økende grad av
polarisering.
– Vi
lever i polemiske tider der folk er pasjonert uenige. Dødstruslene mot Ravish
er selvfølgelig bekymringsverdige. Han ferdes med væpnet livvakt grunnet dem,
sier «While We Watched»-regissøren Vinay Shukla til Journalisten da vi møter ham under filmfestivalen i Toronto.
– De
framsettes av mennesker som er uenige med ham, mennesker av den oppfatning at
meningene hans ikke tjener nasjonens interesser.
Ifølge
Shukla må forfølgelsen av Kumar – selv anslår han trussel-antallet til «tusener»
– sees i lys av en nasjonalistisk dreining. Motstanderne hans liker dårlig at
han vier sendeflatene sine til myndighetenes arrestasjoner av samfunnsrefsere
og menneskerettsforkjempere.
– «Nasjonsbygging»
er et moteord i min del av verden. «Alt» handler om nasjonsbygging, sier Shukla,
og legger til at indiske medier er forventet å bidra.
– Temaet
forener journalistene i dekningen deres. Resultatet er en veldig homogen stemme
som ikke reflekterer meningsforskjellene der ute. På ingen måte speiler den mangfoldet
i tanker og forestillinger i dagens India.
Annonse
Ensom
ulv
47-årige
Kumar framstår som en gråsprengt distingvert, men ensom, ulv i TV-landskapet. Mens
den selvutnevnte «primetime-kongen» Arnab Goswami i Republic TV opererer på
elitenes engelsk, sverger han til hindu. Og mens førstnevnte lener seg til en
kakofoni av mer eller mindre kvalifiserte «talking heads», satser han på analyse
og utegående reportasje.
– Ravish
snakker folkets språk. Og i motsetning til nyhetskanaler flest kjører han ikke
paneldebatter med 14 personer som skriker i munnen på hverandre, sier Shukla.
– Han
leverer en solid 30 til 40 minutters monolog hver kveld. Han veksler med
reportasje, humor, poesi og – ja visst – bias. Men som han formulerer det i
filmen: «Jobben vår er å rette de vanskelige spørsmålene til makthaverne.»
Shukla
mener Presse-India taper på en «TV-debatt-æra» han knytter til «foxifiseringen»
av feltet som sådan. Altså påtaler han en internasjonal dimensjon i Kumars
utfordringer.
– Foxifiseringen
er reell, og har hatt stor betydning for den globale nyhetskulturen. Dette er
ikke noe som har inntruffet i løpet av de siste fem, sju eller ti årene. Erosjonen
startet med ideen om å gjøre nyhetene «sexy», framholder Shukla.
– Det
startet med ideen om å gi folk «det de vil ha». Nå er vi der. Vi er der at vi rapporterer
om at USAs tidligere president oppfordrer folk til å drikke hydroksyklorin for å
kurere Covid. Nyhetsorganisasjonene kringkaster det, selv om mennesker kan dø. Det
er der vi er nå.
Mediekritisk
Shukla
fotfulgte Kumar fra 2018 til 2020. Hovedambisjonen var å fremme generell mediekritikk
ved å skildre én unik aktør, understreker han. Flere elementer av kritikken
hans er oversettbar til norske forhold.
– Jeg
vet ikke hva som gjelder i Norge, men indiske journalister har elendige
rettigheter, påpeker han.
– De
har veldig korte kontrakter. Det er «ansett og spark», sånn at de ikke får kontinuiteten
de trenger. Når journalister kjenner seg trygge, vil de være i stand til å
gjøre en bedre jobb. Det er jo åpenlyst.
Framtiden
vil bare styrke bransjekravene, både i India og ellers, skal vi tro Shukla.
–
Folk føler at journalister har misbrukt tilliten deres. Og det ligger nok en
viss sannhet i det, sier han.
– Verden
er full av komplekse problemer: migrasjon, klimaforandringer, venstresidens
bias, høyresidens fundamentalisme, kapitalismens frammarsj. Og for å hanskes
med komplekse problemer trenger vi journalister som forstår kompleksitet. Det
vil forlange mer av bakgrunnen deres.
Annonse
Ny
eier
Kumar,
på sin side, vant den prestisjestinne Ramon Magsaysay-prisen i 2019, hvilket bekrefter
at han også har sine tilhengere.