NTB blir sportsdataagent for Enetpulse i Norge. Fra venstre: Tor Richardsen (markedssjef i NTB), Terje Alstad (sportsdatasjef i NTB), Tina Mari Flem (direktør for Oppdrag og tjenester i NTB), Simon Skarsholm (administrerende direktør for Enetpulse Denmark) og Peter Holst (salgssjef i Enetpulse). Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
NTB blir sportsdataagent for Enetpulse i Norge. Fra venstre: Tor Richardsen (markedssjef i NTB), Terje Alstad (sportsdatasjef i NTB), Tina Mari Flem (direktør for Oppdrag og tjenester i NTB), Simon Skarsholm (administrerende direktør for Enetpulse Denmark) og Peter Holst (salgssjef i Enetpulse). Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Ny internasjonal avtale gjøre NTB til totalleverandør av sportsdata i Norge

Blir agent for danske Enetpulse.

NTB har levert sportsdata til det norske mediemarkedet i flere tiår, men også på dette området har det skjedd en rivende utvikling.

– Det er nærmest slutt på den tiden du blar opp i sportsbørsen i papiravisen og sjekker gårsdagens resultater. Nå er det inn på nett, helst under eller gjerne minutter etter kampen er ferdigspilt eller løpet er gjennomført. Dette stiller store krav til oss som leverandør av sportsdata, både når det kommer til leveransetempo og bredde i idretter. Med denne agentavtalen tar vi vårt tilbud til et nytt nivå, sier direktør for oppdrag og tjenester i NTB, Tina Mari Flem ifølge en pressemelding.

Dette er bakgrunnen for at NTB nå blir agent for den danske sportsdataleverandøren Enetpulse. Målet er ifølge pressemeldingen å bli en totalleverandør av sportsdata i Norge.

NTB tilbyr i dag et livesenter for fotball, der NTB selv blogger og plotter inn data fra de norske kampene. Enetpulse leverer live-data fra øvrige kamper, mesterskap og konkurranser rundt om i verden.

– Gjennom å satse sammen står vi mye sterkere i Norge. Kunden får én leverandør å forholde seg til, norsk kundeservice og etter hvert også ett datavarehus å hente sportsdata fra. Dette gir fordeler for alle parter, sier Flem.

NTB har allerede avtaler med flere av de store norske idrettsforbundene om formidling av dataene deres, men har manglet en internasjonal leverandør på øvrig sport som det norske folk er interessert i.

– Med den nye agentavtalen gleder vi oss veldig til å se på hva vi kan gjøre for å forvalte dataene på best mulig måte. Mulighetene blir enorme, sier Terje Alstad, sportsdatasjef i NTB.

Allerede i høst lanserer NTB et livesenter med data fra norsk håndball og ishockey i sin liveløsning. NTB tilbyr også robotreferater fra norske toppfotballkamper på herresiden og i løpet av høsten utvides roboten til å skrive referater også fra kvinne- og breddefotballen.

– Det er med stor stolthet at Enetpulse med denne avtalen utvider vårt samarbeid med NTB i Norge. Enetpulse har gjennom mange år hatt gode direkte relasjoner med flere norske medier. Gjennom avtalen med NTB har vi fått en dedikert lokal partner og dermed ennå større gjennomslagskraft i det norske mediemarkedet, sier Simon Skarsholm, administrerende direktør Enetpulse Danmark .

Danskene har allerede en andel av det norske markedet, med store sportsdatakunder. Disse skal på sikt overføres til NTB. Avtalen trer i kraft fra 1. januar 2019.