Medierettighetene er ute for salg.

Klart for ny anbudskamp om norske fotballrettigheter

Gjelder for en seksårsperiode.

Publisert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medierettighetene for norsk fotball ble fredag lagt ut for salg. Kjempepakken det nå skal kjempes om gjelder for seksårsperioden fra 2023 til 2028.

Det er Norges Fotballforbund som i en pressemelding bekrefter at anbudsdokumentet er klart.

Visningsrettighetene som legges ut for salg gjelder Eliteserien, 1. divisjon menn, Toppserien, 1. divisjon kvinner, NM herrer og kvinner, 2. divisjon menn, 3. divisjon menn, A-landskamper kvinner, U21-landskamper og aldersbestemte landskamper.

«Avtaleperiode er på seks sesonger, noe som vil gi både de som kjøper rettighetene og norsk fotball forutsigbarhet», skriver NFF.

Tidligere har rettighetsperioden vært kortere.

I avtalene som gjelder i dag har Discovery rettigheter til Eliteserien og 1. divisjon menn, mens NRK har rettighetene til NM, Toppserien og A-landskamper for kvinner. Amedia kan på sin side vise 2. divisjon for menn, 3. divisjon for menn, Toppserien og NM.

Det er Fotball Media som gjennomfører salgsprosessen.

Tidligere i år ble blant annet rettighetene til Premier League og Champions League solgt. Nent Group sikret seg rettighetene til Premier League for perioden 2022 til 2028, mens TV 2 skal sende Champions Lague i tre sesonger fra 2021.

– Det har vært en del spennende rettighetsrunder tidligere i år, men vi mener norsk fotball har økt i verdi og bør være et attraktivt innhold i årene som kommer, sa han rettighetssjef i Fotball Media, Knut Kristvang, til Kampanje nylig.

Powered by Labrador CMS