Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– KK er Norges største kvinnemagasin, da er det ikke noen grunn til at de ikke skal være størst og best på mote og skjønnhet, sier Ida Elise Eide Einarsdóttir til Journalisten.
Hun er KKs nye mote- og skjønnhetsansvarlig og har som mål å løfte frem norsk motejournalistikk, som hun mener blir undervurdert og ikke tatt nok på alvor i forhold til andre journalistiske nisjeområder.
– Jeg ønsker at mote skal behandles på lik linje med alle andre journalistiske stoffområder, sier hun.
–Norsk mote på kartet
Einarsdóttir opplever at hun ofte blir møtt med skepsis når hun forteller at hun er motejournalist, og mener det er et journalistisk stoffområde som sjeldent blir tatt på alvor.
– I Norge har mote og motejournalistikk tradisjonelt sett blitt ansett som noe overfladisk, uviktig og påklistret, og kanskje til og med litt teit, sier hun.
Hun mener at det har en sammenheng med at Norge ikke har en spesielt lang motehistorie eller tett tilknytning til motekultur slik mange andre land har.
– Vi har en rik tekstilhistorie som vi kan være stolte av, men når det gjelder mote, så er for eksempel Danmark langt mer fremme enn oss og har blitt en viktig eksportør for skandinavisk mote, sier hun.
Men mote får stadig mer plass i Norge, og de siste årene har en lang rekke norske modeller og designere fått internasjonal anerkjennelse, ifølge Einarsdóttir.
– Vi kan være med på å sette norsk mote på kartet. Hvis vi som journalister tar mote- og skjønnhetsjournalistikk mer på alvor, vil også leserne våre få en bedre forståelse og interesse for den.
Den nye stillingen i KK gir Einarsdóttir en god anledning til å bidra med å sette mote ytterligere på dagsorden.
– Vi er ikke akkurat bortskjemte med god og kritisk motejournalistikk her i Norge, med noen hederlige unntak slik som eksempelvis D2s Anders Kemp og Ida Eritsland, Jorun Sofie Fallmo Aartun samt Morgenbladets Ragnhild Brochmann.
Annonse
Oppfattes som useriøs
Einarsdóttir har over ti års erfaring som redaktør og journalist, og kommer fra jobben som redaktør for motenettstedet Melk & Honning.
Hun har en bachelor i medier og kommunikasjon fra Høyskolen i Oslo (nå Oslo Met) og en master i journalistikk fra Universitetet i Oslo. I masteroppgaven analyserte Einarsdóttir fenomenet moteblogg i møte med tradisjonell motejournalistikk.
Men under studiet ble hun først oppfordret til å skrive en mer forskningsrettet masteroppgave med fokus på et annet tema, forteller hun.
– Igjen et eksempel på at mote og motejournalistikk gjerne oppfattes som ikke viktig nok. I dag er det jo et kjemperelevant tema, sier hun.
Mer enn bare klær
– Det er ingen grunn til å ta motejournalistikk mindre seriøst enn annen journalistikk. Motebransjen er en av verdens største industrier, en betydelig aktør i verdensøkonomien som sysselsetter mange og er også en opplagt del av livet til mange, forklarer Einarsdóttir.
Hun tilføyer at samfunnet og mediebransjen bør løfte blikket og forstå at motejournalistikk handler om langt mer enn trender, tendenser, klær og sminke.
– Mote er mer enn bare klær. Det er et gjennomgripende fenomen som virker inn på områder som kunst, kultur, samfunn, politikk og økonomi. Jeg ønsker å vise at motejournalistikk også kan være kritisk og kan være med på å sette dagsorden.
Annonse
Gjest i Dagsrevyen
En milepæl i Einarsdóttirs karriere var da hun var gjest i Dagsrevyen og diskuterte Vogue-forsiden av Kamala Harris, visepresidenten i USA.
– Det var stort å få sitte i den stolen, ikke bare for meg personlig, men også for motejournalistikken. Det er et stort skritt i riktig retning når man kan diskutere mote i beste sendetid i en kulturell og politisk sammenheng, sier hun.
Det som derimot skuffet Einasdóttir, var kommentarfeltene og kritikken som kom på nettet i etterkanten av sendingen.
– Men jeg ble vel ikke akkurat overrasket. Det er som om noen får en allergisk reaksjon bare de hører ordet «mote», og mange mener også det er problematisk å diskutere hva spesielt kvinner har på seg. Vi må bli flinkere til å snakke om klær og mote fra et perspektiv som handler om mer enn bare klær.
Einarsdóttir mener mote kan knyttes til det aller meste, og gir et bredt spekter av mulige saker å dekke, noen mer alvorlige enn andre.
– Motebransjen er utvilsomt en versting når det kommer til både bruk av naturressurser og billig arbeidskraft. Her er det mye å sette fingeren på, og ikke minst når det kommer til temaer som inkludering og mangfold.
Rolig familieliv
Einarsdóttir bor i barndomshjemmet i Ås sammen med sin ektemann og datter på to år. Foreldrene bor i underetasjen og svigerfaren et steinkast unna. Her nyter hun familielivet i rolige omgivelser.
– Jeg liker å sette meg på toget og komme til Ås der jeg kan finne roen unna byimpulsene. Jobben min er veldig sosial og består av mye reising og hardt arbeid. Jeg liker den kontrasten, sier hun.
Under pandemien har Einarsdóttir hatt hjemmekontor. Siden hun begynte i ny jobb i KK har hun så vidt vært innom kontoret. Nå ser hun frem til å bli bedre kjent med kollegaer og være en del av en større redaksjon.
– Jeg har jobbet med nisjejournalistikk i veldig små redaksjoner. Det blir deilig å ha flere kollegaer og være en del av noe større.