BT er en del av Berlingske Media. Illustrasjonsfoto: Berlingske Media
BT er en del av Berlingske Media. Illustrasjonsfoto: Berlingske Media

Danske BT beklager og tilbakekaller 287 artikler etter juks

Tidligere sportsjournalist har løyet og bedratt, sier ledelsen. Informasjonen er overlevert til politiet.

Publisert Sist oppdatert

Saken er oppdatert og utvidet

Etter en tre måneder lang underøkelse beklager og tilbakekaller den danske avisen BT 287 artikler skrevet av journalisten Michael Qureshiopplyser BT fredag. Avisen har undersøkt 6.500 artikler skrevet av Qureshi. Av 283 navngitte utenlandske kilder er det ifølge redaksjonsledelsen etiske problemer med minst 155. Flere av kildene avviser at de har uttalt seg til Qureshi. Andre er antakelig oppdiktet, ifølge BT.

Les mer om bakgrunnen for saken her

Qureshi har via sin advokat meddelt at han ikke ønsker å kommentere de nye opplysningene BT offentliggjør fredag.

BERLINGSKE MEDIA

• Dansk mediekonsern med hovedkontor i København.

• Utgir to store nasjonale dagsaviser, Berlingske og BT, samt Weekend Avisen som kommer ukentlig.

• Berlingske Media eies av det belgiske mediekonsernet De Persgroep Publishing.

I desember avslørte TV3 Sport at Quereshi hadde diktet opp navnene på fem utenlandske kilder, som han hadde sitert i blant annet BT og Berlingske Tidende. Også Ekstra Bladet og Egmont Publishing har trukket artikler skrevet av Quereshi, som sluttet i BT og startet i ny jobb i Ekstra Bladet i januar 2015. Han ble bortvist fra sin nye jobb da skandalen ble oppdaget i desember.

Les også: Hele 40 artikler må rettes

“Uhørt svik”

Den tidligere sportsjournalisten har i flere år skrevet artikler i BT med kilder som i dag benekter å ha snakket med journalisten eller som muligens slett ikke eksisterer, skriver BT.

“Michael Qureshi har systematisk ført både sine kolleger, sjefer og meg bak lyset og løyet om antallet oppdiktede kilder. Han kan ha bedratt BTs morselskap, Berlingske Media, for et mindre femsifret beløp, men enda verre er hans uhørte svik overfor våre etiske retningslinjer og overfor dere, leserne. Som sjefredaktør i BT uttrykker jeg min dypeste beklagelse og offentliggjør i dag resultatene av en omfattende undersøkelse av Michael Qureshis produksjon, med håp om at det kan bidra til å gjenoppbygge tilliten til BT og Berlingske Medias øvrige aviser, som må ha lidd skade som et resultat av en enkelt persons uforståelige handlinger”, skriver BTs sjefredaktør Olav Skaaning Andersen i redegjørelsen.

– Uten sidestykke

– BTs undersøkelse legger nye dimensjoner til en sak som allerede er uten sidestykke i dansk journalistikk, sier leder av Dansk Jouyrnalistforbund, Lars Werge, i en kommentar fredag. Han roser BT for grundig undersøkelse og selvkritikk.

Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 

I BT fra 2001 til 2015

Michael Qureshis navn dukket først opp i BT for litt over 18 år siden, 14. desember 1997. Fra 2001 til januar 2015 var han - med unntak av en kortere periode - tilknyttet BT. Først som frilanser med base i London og Madrid, og senere som fast ansatt sportsreporter på BT Sporten.

Ifølge BTs redegjørelse har Qureshi nektet for å ha gjort noe galt og hevdet at kilder han bygde artiklene på finnes, men at han ga dem oppdiktede navn for å beskytte dem. Qureshi skal ha forklart skiftende sjefer at han er medlem av et nettverk av europeiske sportsjournalister som utveksler informasjon og selger intervjuer med spesielt store navn i forballverden til hverandres redaksjoner.

Qureshi innrømmet overfor VG også ha diktet opp navn i fotballboken om Martin Ødegaard, skrev VG i desember. Sportsjournalist “Francesco Pierini“ i Corriere dello Sport gjør en vurdering av Ødegaard. Problemet er at det ikke fins noen Pierini i avisen.

Forklarte seg på Twitter

Samtidig, i en Twitter-melding, erkjente Qureshi at “det naturligvis ikke var i orden” å ikke opplyse om at det var brukt falske navn på kilder. Han skrev dette om sammenhengen de falske kildene ble brukt i:

– Det handler i bunn og grunn om at jeg på fem utenlandske journalistkilder av cirka 50-60 innvilget å bruke synonymer på dem når de ble sitert fordi de primært i Barcelona var redd for å få lukket deres tilgang til klubben.