Ansvarlig redaktør Kjetil Haanes er svært kritisk til at Nett.no ikke får pressestøtte.

Nett.no fikk nytt pressestøtte-nei fra Medietilsynet. – Skikkelig nedtur

Saken går nå til Medieklagenemnda.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Etter å ha vurdert saken grundig mener vi fremdeles at Nett.no ikke oppfyller alle kravene for å få støtte, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.

Dermed ble det nok et nei til pressestøtte for den lokale næringslivsavisen Nett.no, som dekker Nordfjord og Sunnmøre.

Krevende situasjon

– Det var slett ikke denne beskjeden vi hadde behov for å få i dagens krevende situasjon, så dette var en skikkelig nedtur. Det ser unektelig merkelig ut at Medietilsynet den ene dagen kommer med beskjed om at en må gjøre alt en kan for å redde mediene, og et par dager etterpå kommer med en slik beskjed til oss, skriver ansvarlig redaktør Kjetil Haanes i en e-post til Journalisten.

– Også vi merker koronakrisen, med stort bortfall av annonseinntekter. Vi har heller ikke et stort mediekonsern i ryggen som kan bistå, så vi er usikre på hvordan dette faktisk går. Heldigvis har vi mange som heier på oss. Det er det som motiverer oss til å stå på for fullt videre, fortsetter Haanes.

Nett.no søkte om pressestøtte for første gang i fjor, og fikk i likhet med Dagbladet negativt svar på sin søknad på en pressekonferanse Medietilsynet arrangerte i Oslo 4. november.

Medietilsynet begrunner avslaget, den gang som nå, med at Nett.no ikke oppfyller kravet til et bredt tilbud av nyhets-, aktualitets- og debattstoff fra ulike samfunnsområder. Tilsynet mener videre at næringslivsnettstedet har en svært høy andel næringslivsstoff og en svært liten andel kommentar- og debattstoff.

Forventet annet utfall

– Vi synes selv at vi hadde svært gode klager – vi har levert to – og hadde faktisk forventet et annet utfall, men ikke på et eneste punkt er Medietilsynet enige med oss. Det er godt gjort. Ikke en gang når vi skriver at næringslivsjournalistikk i seg selv er tematisk breddejournalistikk siden næringslivet er brede samfunnsaktører, er Medietilsynet enige i dette, skriver Haanes.

– Vi har hatt over 200 korona-artikler de siste ukene, og mener vi er en viktig medieaktør som oppfyller alle kravene til å få produksjonstilskudd, så den hverdagen vi står i er ekstremt fjernt fra hvordan Medietilsynet oppfatter Nett.no.

Haanes setter nå sin lit til Medieklagenemnda.

– Vi håper de ser at vi har nok tematisk bredde til å få produksjonstilskudd ut fra dagens forskrift. Hvis ikke bør forskriften endres, mener Haanes.

Powered by Labrador CMS