NRKs podkastsjef Petter Sommer mener konkurranse i podkastfeltet er bra for publikum.

NRKs podkastsjef: – At vi mister noen har ikke så stor betydning i det store bildet

«Raides» av Schibsted, men er ikke bekymret.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Denne uka ble Harald Eia den foreløpig siste av flere store NRK-podkastprofiler som melder overgang til Schibsteds podkastsatsing.

Fra før har allerede trioen bak Radioresepsjonen samt Mikkel Niva og Herman Flesvig signert med Schibsted.

NRKs podkastsjef Petter Sommer er veldig klar på at tapet av podkast-profilene ikke er noe de ønsket.

– Men det er også naturlig at Schibsted kjøper opp podkaster de vet går bra til en ny tjeneste. Det er ikke rart at dette skjedde, sier han til Journalisten.

Satser selv

Samtidig som Schibsted bygger opp til lansering av en abonnementsbasert løsning, har NRK selv knyttet til seg andre populære, tidligere uavhengige podkaster som «Berrum og Beyer snakker om greier».

– Berrum og Beyer har vi faktisk hatt lyst på en stund, og de skal også være med på å utvikle nytt humorinnhold for NRK framover. Men vi satser jo veldig bredt, både på humor, underholdning, nyheter, dokumentarer og innhold for barn og unge. For å nevne noe. Så det kommer mange spennende nyheter utover høsten.

– Konkurranse bra for publikum

I sommer satser NRK blant annet på barneinnhold, eksempelvis med Fantorangen-podkast.

– Vi har jo den fordelen at vår app, NRK Radio, allerede er full av gode podkaster, mens konkurrentene først lanserer sine i disse dager, sier Sommer.

Som sier han ikke er redd for å bli utkonkurrert.

– Nei. Vi satser bredt og langsiktig. Konkurranse er veldig bra for publikum, så det at vi mister noen har ikke så stor betydning i det store bildet. Det er veldig mye kraft bak NRKs satsninger, så vi er ikke redde for konkurranse. Selv om det så klart skjerper oss.

Powered by Labrador CMS