– Den nye visuelle identiteten skal representere et sammensatt Norge, sier Sarah Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2
– Den nye visuelle identiteten skal representere et sammensatt Norge, sier Sarah Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2

TV 2 i endring: – Vi har satt mangfold høyt på agendaen

Et mål mot å nå et bredere publikum er å ha journalister som de ulike seerne kan identifisere seg med, mener TV 2-direktør Sarah Willand.

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke lanserte TV 2 en ny logo. Det er de største endringene som har blitt gjort med TV 2s visuelle identitet siden profilen ble etablert i 1992.

– To-tallet har alltid vært viktig og fremtredende. Samtidig er publikums vaner og preferanser helt annerledes i dag enn det det var i 1992. Vi ønsker å gjenspeile disse endringene, sier Sarah C. J. Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2.

Kampen mot globale giganter

Det nye to-tallet er et visuelt bilde som skal symbolisere motsetninger som forenes, samtidig som den er tilpasset digitale plattformer.

Oppussingen av grafikken er kun starten på en større endringsprosess som vil prege både programutvikling, publisering og produktutvikling fremover.

Slik er den nye logoen til TV 2. Den skiller seg ut fra den gamle logoen som hadde farger som rød, gul og grønn og hang sammen.
Slik er den nye logoen til TV 2. Den skiller seg ut fra den gamle logoen som hadde farger som rød, gul og grønn og hang sammen.

– Den nye visuelle identiteten skal representere et sammensatt Norge og fange den bredden som vi ser i TV 2 sitt publikum i dag. Vi ønsker å øke fornyelsesgraden vår, og gjøre oss fortjent til folks tid med å skape relevant innhold som engasjerer det store mangfoldet, sier Willand.

Fremover skal redaksjonene i kringkasteren jobbe med innholdstilbudet på ulike plattformer og kanaler. I høst skal kringkasteren blant annet lansere 13 nye titler som de håper vil appellere til seerne.

Vårt fortrinn er at vi kjenner Norge, og vi kjenner vårt publikum bedre enn de globale gigantene som vi nå i større grad konkurrerer mot. Det å ha et tydelig norsk fotavtrykk i kampen om å vinne norske seere er sentralt i utviklingen til TV 2, sier Willand.

– Langt unna mål

Et mål mot å nå et bredere publikum er å ha journalister som de ulike seerne vil kunne identifisere seg med, mener Willand.

– Reflekterer TV 2s ansatte det mangfoldige Norge?

– Vi er langt unna mål, men vi har satt mangfold høyt på agendaen vår, noe jeg er veldig glad for og som er viktig hvis vi skal oppleves relevante for et stadig mer mangfoldig publikum, sier Willand.

De siste årene har TV 2 gjort en innsats for å balansere kjønnsfordelingen blant de ansatte, spesielt i ledelsen der flesteparten var menn.

– Der har vi tatt et krafttak og har hatt konkrete måltall vi har fulgt opp med tiden. Ellers prøver vi å være så bevisste som mulig på mangfoldsrepresentasjonen under rekrutteringsprosessen, også når det gjelder alderssammensetningen og representering av ulike bakgrunner og erfaringer, sier Willand.

TV 2 er i kontakt med NRK FleRe og Schibsted, som de siste årene har satt i gang konkrete initiativer for å øke flerkulturell kompetanse i redaksjonene sine. Willand håper TV 2 vil kunne initiere et liknende traineeprogram i nærmere fremtid.

Powered by Labrador CMS