Lyngdals Avis felt for brudd på god presseskikk i PFU

Publiserte e-post som ifølge PFU «åpenbart ikke var ment for publisering».

Publisert Sist oppdatert

6. juni 2021 publiserte Lyngdals Avis en lederartikkel med tittelen «Farlig sentralisering» med kritikk rettet mot Lyngdal kommunes økonomi.

Lyngdal kommune sendte deretter en e-post til redaksjonen, for å få rettet opp det de anså som feil i lederartikkelen.

Dagen etter, 7. juni 2021, publiserte Lyngsdals Avis en nyhetsartikkel med innhold fra e-posten. Tittelen var: «Kommunen går i rette med lederartikkel – krever beriktigelse av Lyngdals Avis».

Klager er Lyngdals kommune, som mener avisen har brutt god presseskikk på følgende punkter i Vær varsom-plakaten: 2.2, 3.2, 3.3, 4.1, 4.13., 4.14 og 4.15.

Sekretariatet hadde foreslått den mildere fellelsen «kritikk», men PFU konkluderte etter diskusjon med at Lyngsdals Avis har brudd god presseskikk på punkt 3.3 i VVP, om å klargjøre premissene i kontakten med kilder.

– Dette er mer enn uryddig journalistikk, jeg mener det er ganske drøyt at kommunen sender en e-post til en redaktør og får den på trykk. Det finnes en vesentlig kontrakt mellom journalister og kilder, og de skal være enighet om hva som gjelder. Her er det ingen dialog, og selv hadde jeg opplevd dette som overtramp, sa varamedlem Ingrid Rosendorf Joys.

I uttalelsen står det blant annet:

«PFU understreker at Lyngdals Avis var i sin fulle rett til å omtale eposten. Eposten var ikke av en karakter som krevde særlig varsom kildebehandling, men inneholdt alminnelig kritikk av lederartikkelen. Samtidig forstår PFU at klager reagerer på at den ble publisert uten forvarsel, da den etter PFUs syn åpenbart ikke ble sendt for publisering, men for å få rettet angivelige feil. »

Powered by Labrador CMS