Kvartalstallene til Polaris Media ble presentert av administrerende direktør i Polaris Media Per Axel Koch og finansdirektøren Hege Veiseth.
Foto: Hanna Johre / NTB
Kvartalstall
Nedgang for Polaris Media i tredje kvartal - men antall digitale abonnenter øker
Polaris Media melder om mindre inntjening og lavere resultat i årets tredje kvartal.
Konsernet, som står bak 64 mediehus og trykkerier i Norge og Sverige, la fredag morgen fram et resultat før skatt på 98,4 millioner i tredje kvartal. Det er en nedgang fra 124,7 millioner i samme periode i fjor.
Også driftsinntektene falt i tredje kvartal – fra 899,6 millioner kroner i fjor til 876,6 millioner i år.
– Til tross for digital vekst er det samlede resultatet redusert som følge av nedgang i resultatbidrag fra papirbaserte produkter, skriver Polaris Media i en børsmelding.
Noe av nedgangen skyldes økte papirpriser og bortfall av en annonseavtale med Finn.
55 prosent av abonnementene til Polaris i Norge er nå digitale, mens andelen i Sverige er 48 prosent.
– Vi har jobbet målrettet over tid for å tilby gode produkter digitalt. Resultatet av denne innsatsen har gitt digital vekst i både i det norske og svenske markedet, sier konsernsjef Per Axel Koch.
I Sverige har antall sidevisninger økt med 11 prosent fra tredje kvartal 2021, mens det er en nedgang på 9 prosent i Norge i samme periode, skriver Polaris i pressemeldingen.
Nedgangen i Norge skyldes større interesse rundt globale nyheter og dreining mot nasjonale medier, men trafikken ligger likevel på et høyere nivå sammenlignet med tiden før koronapandemien, påpeker konsernet.
1. august gjennomførte Polaris Media oppkjøp av samtlige aksjer i de to nordnorske mediehusene Kyst og Fjord og Kulingen.
1. september kjøpte Polaris Media 67 prosent av aksjene i Nea Radio AS.