Beholder avisabo i trange tider

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Nordmenn holder fast ved avisabonnementene tross økonomiske utfordringer.

Det kommer fram i rapporten «Betaling for nyheter» som Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) la fram i dag.

Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.

I rapporten kommer det også fram at 71 prosent av befolkningen over 18 år har tilgang til avisabonnement i husstanden.

Dette skjer til tross for at 4 av 10 nordmenn rapporterer om en merkbart strammere økonomi.

– Det er godt med stabilitet i brukermarkedet når annonseøkonomien er så krevende, for vi jobber fortsatt for å finne en bærekraftig modell for å finansiere journalistikken, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.

Noen hovedpunkter fra rapporten:

  • 7 av 10 mener det er viktig å være oppdatert på nyhetsbildet til enhver tid
  • Kvalitetssikrede nyheter er en av de viktigste grunnene til å abonnere på norske nettaviser
  • Andelen som synes norske avisabonnent er for dyre har økt over tid
  • Blant ikke-abonnenter får rundt halvparten dekket nyhetsbehovet via gratis kilder på nett
  • NRKs nettside har blitt en stadig viktigere nyhetskilde, mens riksdekkende aviser har gått tilbake
  • Bare 5 prosent har sosiale medier som viktigste nyhetskilde

Undersøkelsen viser også at abonnenter ønsker mer fleksibilitet og innhold for pengene. Over halvparten foretrekker å kunne velge en kombinasjon av produkter selv. Digital tilgang til flere aviser og strømmetjenester for TV/film og musikk er mest attraktivt å få inkludert i et avisabonnement.

Når det gjelder kunstig intelligens (KI) i nyhetsproduksjon, er nordmenn generelt skeptiske. 55 prosent sier de har sett nyheter i norske medier som er helt eller delvis laget ved hjelp av KI. Nesten halvparten av disse stoler mindre på slikt innhold. Likevel har 11 prosent benyttet chatbots for å oppdatere seg på nyhetsbildet.

Les hele rapporten her.

Powered by Labrador CMS