Netthandel ga resultatvekst i Polaris Media

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio polaris media

Økning i digitale inntekter og vekst i distribusjon av netthandelspakker gav resultatvekst for Polaris Media i fjerde kvartal, skriver mediekonsernet i en pressemelding

Polaris rapporterer en ebitda (resultat før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger) på 66 millioner kroner i fjerde kvartal 2024, justert for engangskostnader på 8 millioner kroner.

Per Axel Koch.

Resultatet er 8 millioner kroner høyere enn i tilsvarende periode i fjor, skriver selskapet.

Justert for engangskostnader, endte ebitda for hele 2024 på 293 millioner kroner. Dette er 55 millioner kroner høyere enn resultatet i 2023.

– Vi er fornøyde med at vi har levert solid resultatvekst i samtlige fire kvartaler i 2024, sier konsernsjef Per Axel Koch i en pressemelding.

Vekst i brukerinntektene

Brukerinntektene økte med seks prosent i kvartalet. Konsernets digitale abonnementsinntekter økte med 18 prosent fra samme periode i fjor, og kompenserte for en mindre nedgang i papirbaserte inntekter.

Antall digitale abonnement var 443.000 ved utgangen av fjerde kvartal, en økning på 17 prosent fra samme tidspunkt i fjor.

Heldigitale abonnement utgjør nå 69 prosent av konsernets samlede abonnementsmasse på 643.000, mot 63 prosent ved utgangen av 2023.

– Jeg er stolt over at mediehusene våre leverer kvalitetsjournalistikk som engasjerer lesere både digitalt og på papir. Vi vil fortsette å investere betydelig i teknologi og digital produktutvikling for å legge til rette for fortsatt digital vekst fremover, samtidig som vi opprettholder papiravisene så lenge det er økonomisk bærekraftig, sier Koch.

Fortsatt nedgang

Fallende annonseinntekter som følge av konjunkturutviklingen i Norge og Sverige har vært en utfordring for konsernet gjennom hele 2024, skriver Polaris. 

I fjerde kvartal var utviklingen imidlertid noe bedre enn i årets tre første kvartaler.

– Fremover forventer vi at fallet i papirbaserte inntekter fortsetter både i Norge og Sverige, samtidig som det totale annonsemarkedet gradvis bedres i takt med den forventede konjunkturutviklingen, sier Koch.

Pakkepost

– Veksten i distribusjonsvirksomheten i Norge kommer hovedsakelig som en følge av økt pakkevolum fra Helthjem Netthandel, hvor vi har 34 prosent eierandel. Utviklingen i Helthjem Netthandel var meget god i 2024. Dette er gledelig for oss både med hensyn til inntektene i Polaris Medias distribusjonsvirksomhet og verdien av vår investering i selskapet, sier Koch.

I den svenske distribusjonsvirksomheten er situasjonen en annen. I likhet med tredje kvartal, falt resultatet betydelig i fjerde kvartal.

– I motsetning til i Norge, har vi hittil ikke klart å skape lønnsom vekst i pakkedistribusjon i det svenske markedet, sier Koch.

Kostnadskutt i 2024

Polaris Media iverksatte i slutten av 2023 flere effektiviseringstiltak som gav betydelige kostnadsreduksjoner i 2024. Justert for engangseffekter, ble driftskostnadene før avskrivninger redusert med fire prosent for året som helhet.

Styret i Polaris Media har foreslått et utbytte på 1,1 milliarder kroner for regnskapsåret 2024, hvorav én milliard kroner er ekstraordinært utbytte i forbindelse med salget av aksjer i Schibsted ASA (nå Vend).

Utbyttet krever godkjennelse i selskapets ordinære generalforsamling i mai 2025.

Powered by Labrador CMS