Bedre for Bonnier News

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Svenske Bonnier News Consumer, som samler Bonnier News' forbrukermerkevarer, rapporterer et betydelig forbedret resultat i et utfordrende mediemarked, skriver mediekonsernet i en pressemelding.

Alle forretningsområder øker fortjenesten, som samlet utgjør 441 millioner svenske kroner (328 millioner i 2023).

Høyere gjennomsnittlig inntekt per abonnent kombinert med flere digitale abonnenter og reduserte kostnader, er hovedårsakene til resultatforbedringen.

– Bonnier News Consumer styrker resultatet i et vanskelig mediemarked. Alle deler går fremover. Dette bekrefter at det finnes en stor betalingsvilje for vår journalistikk og at strategien innen konsernet med felles kommersielle funksjoner og plattformer fungerer, sier Peter Wolodarski, forretningsområdesjef og sjefredaktør for Dagens Nyheter, i en pressemelding.

Resultater pr forretningsområde (fjoråret i parentes):

  • Bonnier News Local: Resultatet forbedres til 75 millioner kroner (40 millioner).
  • Bonnier Publications: Oppnår en fortjeneste på 41 millioner kroner (34 millioner).
  • Dagens Nyheter: Øker fortjenesten til 245 millioner kroner (220 millioner).
  • Expressen: Øker til 80 millioner kroner i fortjeneste (33 millioner).

Alle tall i svenske kroner.

Peter Wolodarski

Bonnier News Consumer ble etablert høsten 2024 som en del av en forenkling og endring av Bonnier News' operative modell. Totalt har Bonnier News Consumer 1,7 millioner abonnenter, hvorav omtrent halvparten er helt digitale.

– Vi har siden i høst intensivert arbeidet med et stadig tettere samarbeid og felles bedriftsledelse, uten at journalistikken mellom merkene blandes sammen. Vi ser allerede positive resultater av dette, sier Wolodarski.

Powered by Labrador CMS