«Sommeråpent» forbi TV 2-nyhetene

Petter Nomes «Sommeråpent» i NRK Fjernsynet er blitt en turistattraksjon på Aker Brygge, og seertallene har vært veldig gode. Men opplegget er et vanlig, greit Nome-konsept, der det sommerlige mest består i at programmene sendes fra utendørs studio.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

- Vi har vært fantastisk godt fornøyd med responsen og seertallene, sier programleder Petter Nome i «Sommeråpent». Ratingen ligger høyt over tilsvarende tall i fjor, og flere ganger har NRKs sommersatsing ligger godt foran TV 2-nyhetene. Det tar den populære programlederen som en meget kjærkommen indikasjon på at seerne er fornøyd.

Konseptet «Sommeråpent» er imidlertid ikke så mye «sommer» at det gjør noe. Det er lettere og mer avslappet, og de har flyttet studio ut til Aker Brygge, der blant annet kjempemessige skilt for Hennes & Mauritz på bakveggen i hvert fall må blidgjøre markedsavdelingen der i gården. Men ellers er det godt, gammelt NRK-merke.

- Vi prøver å lage en kombinasjon av Redaksjon 21 og Reiseradioen, men jeg må vel medgi at det er blitt litt overvekt Reiseradioen, sier Nome. Selv humla har de lånt fra radioen.

Hard news på en myk måte

Intensjonen med programmet er å vise at det skjer noe på sommeren også. Nome sier at de dekker mye annet enn såkalt hard news, og de dekker hard news på en mye mykere måte.

«Sommeråpent» er eneste direktesending i «prime time» i sommer, og de forsøker å få med seg debatter, en fast kveldsgjest, intervjuer, festivaler, musikk og annet. I stil med radioens Wok har de lagt inn en egen «matspalte», og de har leid inn Jens A. Riisnæs fra P2s reisemagasin på lørdager.

Konkurranser med reise-tv i premie er med, og de har tips om det meste. Redaksjonen har også tatt internett aktivt i bruk. Både reisetips og mattips kan seerne hente opp og studere i ro og mak på internett. Har man lyst på den russiske rødbetsuppen borsj en dag, så klikker man seg gjennom matekspert Andreas Viestads oppskrifter. Viestad er vanligvis matskribent i Dagbladets lørdagsmagasin.

Ap-overvekt den første uka

Bruken av internett har også gitt mulighet til en langt mer aktiv kontakt med seerne. Hver dag får Nome en bunke epost med spørsmål og kommentarer til programmet. Og Petter svarer.

I begynnelsen av sommeren fikk de mye kritikk fordi det var flere Ap-topper med i programmet like etter hverandre. Deretter var det mange eposter om at Fremskrittspartiet og Carl I. Hagen ikke fikk slippe til.

- Akkurat den første halvannen uka ble det mye Ap, sier Nome, men bedyrer at det var en tilfeldighet i forhold til hvem de fikk tak i, hvilke tema som skulle tas opp osv. Men det har rettet seg utover sommeren. Carl Ivar har selvsagt også vært innom programmet, så balansen er i orden.

Nome avviser at noen av intervjuene er blitt for pusete, men sier også at de bevisst legger seg på en mykere linje enn i debattprogrammene ellers.

Rett til Momarkedet

Sju journalister, Petter Nome og teknisk stab står bak sommersatsingen på Aker Brygge. Programmet har gått på rundgang i NRK de siste årene. I fjor var det nyhetsavdelingen som hadde det, året før NRK Tromsø. I år er det altså underholdningsavdelingen.

- Jeg synes denne formen er veldig gøy og skulle gjerne jobbe mer på denne måten ellers i året også, sier Petter Nome.

- Og nå blir det en velfortjent høstferie?

- Nei, når jeg er ferdig her så står Momarkedet for tur, smiler Nome.

Powered by Labrador CMS