DNs sjefredaktør Amund Djuve.
DNs sjefredaktør Amund Djuve.

Hele 40 artikler må rettes

DN har gjennomgått 158 artikler og kontaktet 100 personer.

Publisert Sist oppdatert

“Dagens Næringsliv setter en lite misunnelses­verdig rekord når vi i dag publiserer rettelser og presiseringer i tilsammen 40 artikler som har stått på trykk i løpet av de siste åtte årene. Reportasjene har stått på trykk i D2 eller Magasinet, og er skrevet av vår tidligere medarbeider Daniel Butenschøn.”

Slik begynner sjefredaktør Amund Djuves redegjørelse om plagiatsaken som eksploderte 26. juli. En gruppe erfarne medarbeidere har i nesten to måneder granske at Daniel Butenschøn skrev i avisa før han sluttet rett før skandalen ble avslørt på Twitter av Øistein Refseth, som kjente igjen flere passasjer i artikkelen “Klagemuren” fra en bok.

Da plagiat og svindel i Klagemuren ble avslørt, sa Butenschøn til Journalisten.no at dette var et engangstilfelle. 

For strengt?

Det er innkalt til allmøte om saken i DN fredag morgen.

Granskerlaget har gjennomgått 158 artikler skrevet av Butenschøn og kontaktet over 100 personer for å sjekke om publiserte uttalelser er gitt til ham, eller hentet fra andre publikasjoner. Featureredaktør Gry Egenes har ledet arbeidet, og Djuve skriver at Butenschøn har “vært behjelpelig”.

“Det er krevende å faktasjekke artikler og intervjuer flere år etter at de er laget. Folk husker feil om samtaler, og gammel epost er borte. I endel tilfeller sier kilder det samme til flere medier. Det er vanskelig å konkludere flere år senere. Det kan derfor eksistere feil eller plagiat DN ikke har oppdaget, men det kan også være at vi i enkelte saker har konkludert for strengt i Butenschøns disfavør”, heter det i Djuves oppsummering.

Falskneri

Oppsummeringen forteller at de fleste overtramp gjelder sitater som ikke er innhentet av Butenschøn, men i stedet gjengitt fra andre publikasjoner. I noen av tilfellene er dette klarert med den siterte, i andre ikke. DN slår fast at begge metoder er brudd på avisas standard.

Artikkelen “Klagemuren”, publisert av DN i juli i år, startet med scener fra Rygge flyplass som i virkeligheten stammet fra magasinet New Yorker i 2010.

Artikkelen “Mase fint til jul” inneholder også fabrikasjon ved at uttalelser er lagt i munnen på en annen person enn i mediet som ble plagiert.

Flere andre artikler inneholder også falskneri. En gjennomgang av de 40 artiklene står nedert i DNs redegjørelse.

“Butenschøns artikler vil bli slettet fra nett og tilgjengelig arkiv”, heter det mot slutten av gjennomgangen. Fredag formiddag tydet søk i Retriever på at var gjennomført for de fleste av de 40 reportasjene. Drøyt 10 var da fortsatt tilgjengelige i Retriever.

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS