Fallende annonseinntekter for Polaris
Polaris Media fikk et resultat før skatt på 27 millioner kroner i tredje kvartal, ett fall på 8 millioner kroner fra samme kvartal året før.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Fakta om Polaris Medias kvartalsresultat
Nøkkeltall fra Polaris Medias resultatregnskap for tredje kvartal 2016. Tall fra tredje kvartal 2015 i parentes:
* Driftsinntekter: 351 millioner kroner (379 millioner kroner)
* Driftsresultat: 25 millioner kroner (33 millioner kroner)
* Resultat før skatt: 27 millioner kroner (35 millioner kroner) (©NTB)
Aviskonsernet har vekst i både brukerinntekter og trykkeriinntekter, men annonseutviklingen beskrives som krevende. De samlede annonseinntektene har falt med 20 prosent i tredje kvartal til 138 millioner kroner.
Annonseinntektene flyttes over til programmatisk kjøp, sosiale medier og søk som gir en bred nedgang i alle kanaler og kategorier for mediehusene i Polaris Media. Utfordringene er størst for de største mediehusene Adresseavisen og Sunnmørsposten. Mediehusene har imidlertid sterk vekst i programmatisk annonsesalg, men fra et lavt nivå.
Kostnadene er redusert med 20 millioner kroner i kvartalet, men det kompenserer ikke fullt ut for inntektsnedgangen.
Konsernet varslet tidligere i år at de skal iverksette resultatforbedrende tiltak i størrelsesorden 300 millioner kroner innen 2020, nesten halvparten av dette skal få effekt allerede neste år.
En vesentlig del av resultatforbedringene vil skje i form av nedbemanning. De ansatte har fått et tilbud med frist til 1. november for å løse nedbemanningen frivillig for 2017.
Polaris Media kaller seg det ledende mediekonsernet fra Nordfjord til Finnmark. I alt 35 mediehus inngår i konsernet, blant dem Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende.