Dette er ikke god nok merking av kommersielt innhold, mener klager. Dagbladet er ikke enig.
Tirsdag blir det en ny runde om annonsørinnhold i PFU
Denne gangen er det Dagbladet som er klaget inn.
Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Da Pressens Faglige Utvalg (PFU) møttes forrige gang, i slutten av april, ble VG dømt for uklar merking av kommersielt innhold, denne gangen er det Dagbladet som er klaget inn, for akkurat det samme.
Dagbladet er klaget inn av en privatperson som skriver at han ikke skjønte noe da en nettside for et apotek dukket opp på skjermen etter at han klikket på en lenke på dagbladet.no.
Klager mener at avisen har brutt punkt 2.6 i Vær Varsom-plakaten, om å skille journalistikk tydelig fra reklame. Ifølge klager ligner reklamehenvisningene/-lenkene på forsiden for mye på det redaksjonelle innholdet.
Dagbladet er uenig med klager, og avviser at publiseringen bryter med god presseskikk. Avisen skriver videre at, avisen siden 2014 har «hatt en konsekvent og tydelig merking av annonsørinnhold, både på front og på artikkelnivå».
Da VG-klagen ble behandlet på forrige møte, tok Anne Weider Aasen, som representerer Norsk Redaktørforening i PFU, dissens på å frikjenne VG. Tirsdag faller dommen i denne saken.