Pressen må betale opp mot 600 kroner for å få tilgang til Roskilde Festival. Foto: Stig Nygaard/Creative Commons

Roskilde Festival øker prisene for journalister

Det rammer små redaksjoner, mener musikkbladet Gaffa.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ifjor kostet det journalister, eller deres arbeidsgivere 400 kroner å få komme inn på Roskilde Festival for å jobbe. I år er prisen økt til 500 kroner, skriver danske Journalisten. Dersom det ikke betales før armbåndet hentes, koster det ytterligere en hundrings.

Det er noen år siden Roskilde begynte å kreve betaling av pressen. De nye prisene for inngang til mediebyen er å finne på festivalens hjemmeside. Slikt skaper frustrasjon hos de mindre publikasjonene, som det danske musikkbladet Gaffa.

– Jeg mener festivalen heller burde sortere i de som er akkreditert, sier administrerende direktør Robert Borges i musikkbladet. I hans redaksjon må det nå prioriteres. – Det har vært snakk om at flere tusen journalister har vært på arbeid under festivalen, og vi er alle enige i at ikke samtlige av disse faktisk jobber. Jeg mener festivalen burde ha en utvelgelsespolitikk basert på mediene som faktisk dekker festivalen.

Da danske Journalisten i 2009 undersøkte hvor mange journalister som var akkreditert til Roskilde Festival i 2008, viste det seg at 2.000 danske journalister stod på listen. Dette var ifølge fagbladet det dobbelte av det totale antall akkrediterte journalister til Glastonbury.

Pengene mediene betaler for å få tilgang går til å dekke administrasjon av akkrediteringene og kostnader ved fasiliteter som stilles til rådighet for journalistene. Som blant annet garderobe og oppbevaring.

Powered by Labrador CMS