Schibsted eier 91 prosent av Aftonbladet og skal ifølge konsernledelsen ikke være interessert i å selge.
Schibsted eier 91 prosent av Aftonbladet og skal ifølge konsernledelsen ikke være interessert i å selge.

Bonnier skal være interessert i å kjøpe Aftonbladet fra Schibsted

Ledelsen i det norske medieselskapet avviser at det er aktuelt å selge. – Helt ukjent, sier konserntillitsvalgte.

Publisert Sist oppdatert

Under tittelen “Høyt spill om «norsk» storavis i Sverige” skriver DN mandag at ledelsen i det svenske mediekonsernet Bonnier nå skal sitte og finregne på et bud på Sveriges største avishus, Aftonbladet. Schibsted eier 91 prosent av Aftonbladet, mens svenske LO sitter på resten av aksjene.

Dermed kan Schibsted være på vei til å ta enda ett skritt bort fra papirmedier, skriver DN. I løpet av våren har det norske mediekonsernet kvittet seg med en rekke papirbaserte virksomheter.

• Schibsted annonserte for knapt to uker siden at det har akseptert et bud fra Heraldo på avisen 20 Minutos i Spania.

• Tidligere i juni ble det også klart at Schibsted solgte Schibsted Forlag og Ebok.no til Forlaget Vigmostad & Bjørke.

• I slutten av mai meldte Schibsted at selskapet har mottatt et bud på sin 49,3 prosent eierandel i 20M Minutes France.

• Schibsted Sverige danner et nytt medieselskap med MittMedia og reduserer sin eierandel i Svenska Dagbladet fra 100 til 30 prosent.

DN viser ikke til åpne kilder som kan bekrefte Bonniers eventuelle interesse for å overta Aftonbladet.

Bonniers kommunikasjonsdirektør David Salsbäck vil ikke si noe om et mulig bud.

– Jeg har et veldig kjedelig svar på dette: Prinsipielt kommenterer vi aldri spekulasjoner om oppkjøp, sier David Salsbäck.

– Uaktuelt

I Schibsted svarer kommunikasjonsdirektør Anders Rikter kontant på spørsmål om det overhodet er aktuelt for Schibsted å selge Aftonbladet:

– Det er helt uaktuelt. Vår strategi er å bygge nasjonale økosystemer i de landene vi er, og spesielt i Sverige og Norge der vi står svært sterkt og både mediehus og rubrikknettsteder spiller en viktig rolle, sier Rikter.

– Dette er spekulasjoner som er helt ukjente for oss. Vi har aldri vært med på å diskutere noe slikt, sier konserntillitsvalgt Sven Arne Buggeland til Journalisten.

En kilde med bred kunnskap om det svenske mediemarkedet sier til DN at det ligger enorme samordningsgevinster i å slå sammen Bonnier-eide Expresssen og Aftonbladet.

Også overfor Göteborgs-Posten avviser Schibsted i Sverige at et salg er på trappene.

– Det er helt feil. Det kan jeg dementere. At Bonnier skulle kjøpe Aftonbladet er en absurd tanke. Da er det mer sannsynlig at Grönköpings Veckoblad skulle kjøpe Expressen, sier Sverige-sjef Raoul Grünthal til avisen.