Schibsteds aviser får stadig flere digitale abonnenter. I 2018 bidro disse med 741 millioner kroner i inntekter. Foto: NTB scanpix
Schibsted tror på én milliard fra digitale abonnenter i 2020
Inntektene er tredoblet på fire år.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I 2018 vokste de digitale brukerinntektene til Schibsteds aviser med 158 millioner kroner. 2018-tallene som ble lagt fram i dag, viser at de digitale abonnementsinntektene nå har passert 714 millioner kroner. Det er en tredobling på fire år, skriver Schibsted i en pressemelding.
– At vi har hatt en formidabel vekst skyldes en en kombinasjon av flere ting: Norge og Sverige er blant de to mest digitale markedene i verden, med en historisk sterk betalingsvillighet for aviser og nyheter. Et konkret eksempel som understøtter dette, er at vi i Norge og Sverige til sammen har flere digitale abonnenter enn det Axel Springer har i hele Tyskland - som jo er et betydelig større marked, sier Tor Jacobsen, direktør for brukerbetaling i Schibsted, i en pressemelding.
Han sier videre:
– Vi har ikke bare kopiert vårt analoge innhold over på en digital plattform. Vi har eksperimentert mye med hva vi bør og ikke bør ta betalt for, hvordan vi selger abonnement og kommuniserer med brukerne våre, og vi har eksperimentert med utvikling av nytt innhold, ny fortellerteknikk - og i vår databruk. For å nevne noe.
Målet nå er én milliard kroner i digitale abonnementsinntekter i 2020.
– Jeg skal innrømme at jeg er overrasket over hvor fort abonnementsinntekter ble en så sentral inntektskilde for Schibsted. Og selv om jeg ikke vil spå hvor dette ender, er jeg sikker på at vi skal gjøre alt vi kan for å nå vår ambisiøse ambisjon, sier Jacobsen.