Kristin Skogen Lund la i dag fram sine første tall som konsernsjef i Schibsted Media Group. Foto: Tore Meek/NTB Scanpix
Meek, Tore
Gode tall fra Schibsted siste kvartal før splitt
VG fortsetter å imponere.
Schibsted Media Group har en inntektsvekst på seks prosent i siste kvartal av 2018, sammenliknet med samme kvartal i 2017.
Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (ebita) endte på 897 millioner kroner, som er en økning på 29 prosent. Det viser tallene konsernet la fram i morgentimene onsdag.
– Setter dagsorden
– Når det gjelder publishingdelen, er jeg imponert av det som er oppnådd i fjerde kvartal. Vi økte lønnsomheten som en følge av sterk vekst i digitale abonnement og digitalt annonsesalg, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i en pressemelding.
Hun tok fatt på jobben i desember i fjor. Den økte lønnsomheten ble drevet av både markedsplasser, hvor omsetningen og marginene fortsetter å vokse godt, og publiseringsvirksomheten, hvor omsetningen økte i kombinasjon med god kostnadskontroll, ifølge konsernsjefen.
Kvartalstallene viser at Schibsted hadde en omsetning på drøyt 4,7 milliarder kroner, mot snaut 4,5 milliarder kroner i samme periode året før.
Resultat før skatt falt fra 414 millioner kroner til 47 millioner kroner. Bruttoresultat økte tilsvarende fra 695 til 897 millioner kroner. Ifølge E24 tynges selskapet av nedskrivninger i Chile og Sverige.
– Grunnlaget for denne positive utviklingen er den høye standarden for kvalitet og relevans som er rettesnoren for våre redaksjoner, sier Skogen Lund:
– Vi har også i fjerde kvartal klart å sette dagsorden i både Norge og Sverige en rekke ganger.
Publishingdelen av Schibsted økte inntektene med tre prosent i fjorårets siste kvartal, og bedret sitt driftsresultat med 10 prosent.
VG nett passerte papir
I fjerde kvartal endte VGs driftsinntekter på 493 millioner kroner, mot 447 i 2017. En økning på 10 prosent. Driftsresultatet hadde i dette kvartalet en liten tilbakegang, fra 76 til 75 millioner kroner.
For hele 2018 hadde VG en omsetning på drøyt 1,8 milliarder kroner, en oppgang på nesten 100 millioner fra året før. Nettvirksomheten passerte for første gang både 1 milliard kroner og inntektene fra papirvirksomheten.
I svenske Aftonbladet falt inntektene i dette kvartalet med ni prosent, fra 484 til 438 millioner kroner. Driftsresultatet endte på 81 millioner, en tilbakegang på 13 prosent.
For abonnementsavisene til Schibsted ser ting ut til å ha stabilisere seg litt. Inntektene falt med én prosent sammenlignet med samme periode i 2017, en nedgang fra 919 millioner til 914 millioner.
De digitale abonnementsinntektene økte, men tilbakegang på papir og fallende annonseinntekter gir totalt en negativ utvikling.
At driftsresultatet ble 12 prosent bedre enn i 2017 - økte fra 67 til 75 milloner kroner - skyldes kostnadskutt.
Kombinasjon av ting
– At vi har hatt en formidabel vekst skyldes en en kombinasjon av flere ting: Norge og Sverige er blant de to mest digitale markedene i verden, med en historisk sterk betalingsvillighet for aviser og nyheter. Et konkret eksempel som understøtter dette, er at vi i Norge og Sverige til sammen har flere digitale abonnenter enn det Axel Springer har i hele Tyskland - som jo er et betydelig større marked, sier sier Tor Jacobsen, direktør for brukerbetaling i Schibsted, i en pressemelding.