Schibsted dro opp Metros resultater
Gratisavisfusjonen i Sverige fikk Metros driftsresultat i pluss tross inntektstap.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Den turbulente økonomiske situasjonen i verdensøkonomien gjør at det knyttes mye spenning til kvartalsresultatene fra konjunkturutsatte medieselskaper.
Avmetning i annonsemarkedet
Avmetningen i annonsemarkedet er blitt stadig tydeligere siden i senvåres. Et gratisavisselskap vil merke dette mer enn de fleste, siden det ikke har andre inntekter enn annonser å falle tilbake på.
Dagens tredje kvartalstall fra gratisaviskjempen Metro International viser en nedgang i netto salg på 14 prosent til 57 millioner euro, mot 66,2 millioner euro i 2007. Nedgangen er på 8 prosent hvis man holder avsluttede eller solgte operasjoner, Stockholm Bostad og den selskapets tsjekkiske virksomhet utenfor, og på seks prosent hvis den justeres for avisene som holdt stengt i løpet av sommerferien i juli og deler av august.
Schibsted-penger hjalp
Metros samlede driftstap i tredje kvartal i år var marginalt bedre enn i fjor: 13,4 euro i tap i år, mot 13,5 millioner i samme periode i 2007. Men Schibsteds inntreden som medeier i Metro Sverige gjorde at selskapet gikk i pluss tross dette tapet.
Transaksjonen, som ble sluttført 24. september 2008, ga Metro et endelig driftsresultat på 24 millioner euro, mot tapet på 13,5 millioner euro i fjor, og en netto profitt på 22,2 millioner euro mot 14,3 millioner euro i 2007.