Mediepolitisk talsperson Åslaug Sem-Jacobsen i Senterpartiet har liten tro på at forslaget om mediemoms kan få særlig politisk støtte.

Senterpartiet om momsforslag:
– Ikke aktuelt

Tar avstand fra utvalgsforslag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Skatteutvalget har hatt sitt mandat og jobbet ut fra sine forutsetninger. Men for oss i Senterpartiet, når det kommer til å innføre moms for mediene, er det ikke aktuelt.

Det sier partiets mediepolitiske talsperson, Åslaug Sem-Jacobsen, til Journalisten.

Dermed har et av regjeringspartiene markert avstand til et av forslagene som regjeringens skatteutvalg la frem mandag, og som øyeblikkelig ble omdiskutert:

Journalisten kunne mandag fortelle om sterke reaksjoner fra henholdsvis en medieforsker, en medieforeningsleder og en mediekonsernsjef på at utvalget foreslo å innføre 25 prosent moms også for norske medier.

Det er en grunn til at momsfritaket finnes, utdyper Sem-Jacobsen:

– Det har vært et av de mest virkningsfulle verktøytene vi har hatt for den aktive mediepolitikken som bedrives her i Norge, og det har gitt resultater. Vi scorer høyt på pressefrihet, på tillit til mediene og på hvordan befolkningen konsumerer nyheter og henter informasjon. I en tid der desinformasjon og polarisering ødelegger den offentlige samtalen i mange andre land, må vi ikke gjøre det enda vanskeligere for de gode redaktørstyrte mediene våre å holde koken.

Sem-Jacobsen har liten tro på noen bred politisk støtte til forslaget.

– Det ville overraske meg stort hvis mange partier mener at det er lurt å innføre vanlig, høy moms på mediene nå.

Powered by Labrador CMS