Millionsmell i Aftenposten på nett

Aftenposten tapte sju millioner på nett i første kvartal. Men tror fortsatt på balanse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ifølge Schibsteds rapport fra første kvartal gikk Aftenpostens nettvirksomhet med ett underskudd i perioden på sju millioner kroner. I samme periode i fjor hadde selskapet et overskudd på ti millioner kroner.

Fra januar i 2008 opphørte Aftenposten Multimedia som et selvstendig selskap og ble integrert med papiravisen. Da ble også salgsavdelingene slått sammen, og selgerne rapporterer til en felles salgsdirektør. I 2007 endte selskapet på fire millioner kroner i minus.

Svak annonseinngang

Forklaringen på forverringen av resultatet på 17 millioner kroner år mot år er en svak annonseinngang hvor inntektene falt med ni prosent sammenlignet med året før.

– Årsaken til forskjellen er at vi solgte vi A-guiden til Sesam i fjor og fikk én engangsgevinst på ni millioner kroner. I og med at det var et eget AS hadde også vi store inntekter fra barterannonsering som vi ikke har lenger. I tillegg fikk vi bokførte inntekter fra Sesam. Ser du på de rene eksterne nettannonsene hadde vi en svak bedring i år, sier administrerende direktør i Aftenposten, Kristin Skogen Lund.

Ikke fornøyd

Lund er likevel ikke fornøyd med salget og mener det kan bli enda bedre.

– Du sier vekst, men hvorfor står det da i resultatet at annonsesalget gikk ned 9 prosent?

– Det er fordi barterannonsene og Sesam er tatt ut. Vi ligger med en svak vekst, og det er ikke bra nok i et marked som vokser kraftig, forklarer direktøren.

Aftenposten Multimedia er integrert med papir, men nettsatsingens regnskap vil fortsatt være synlig som et avdelingsregnskap.

Tror på balanse

Med sju millioner i underskudd i årets første tre måneder kan det indikere ett underskudd på titalls millioner.

– Nei, det blir det overhodet ikke. Vi har en uttalt målsetting om å gå i balanse. Det tror jeg er mulig, men dette er en bevisst strategi, vi satser på nett og utvikler og ansetter. Det er ikke nettet vi melker om dagen, tvert imot er det der vi investerer, sier Lund.

Powered by Labrador CMS