– Det å være i stand til å tulle med alt og alle kommer tross alt med jobbtittelen, sier Subjekts illustratør Viktor G. Khoury.Foto: Morgane Fauconnier
Avistegner
Subjekt-tegneren: – Jeg vil lage noe som popper på skjermen
Illustratøren Viktor Khoury har fast tegnespalte i Subjekt.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I januar annonserte Subjekt at de skulle satse mer på
avistegning og ansatte illustratøren Viktor G. Khoury. Til å begynne med illustrerte han enkelte meningsinnlegg, men han har nå blitt fast bidragsyter med egen tegnespalte på forsiden av Subjekt.
I spalten «Ukens tegning» tar Khoury for seg aktuelle
Subjekt-saker og kommentarer, og tolker og illustrerer disse på egne premisser med godkjennelse fra ansvarlig redaktøren Danby Choi.
– Jeg står fritt til å velge selv hvilken sak jeg mener har
visuell slagkraft og som kan stå en stund, sier Khoury til Journalisten.
Målet er å lage blikkfang og få leseren til å klikke på saken som er lenket til tegningen.
– Jeg vil lage noe som
popper på skjermen og som får folk til å bremse opp litt. Har jeg dem på kroken, vil jeg
i beste fall få dem til å smile. Hvis jeg får dem til å le litt også, tyder det på at jeg har gjort
noe riktig.
– Vi tegner før vi snakker
Khourys interesse for tegning har vært der siden
barndommen. Det var også en viktig del av hans identitet under oppveksten, sier han.
– Jeg var den i klassen som fikk folk til å le med tegningene
mine.
Allerede som barn pleide han å observere tegningene i mediene
med begeistring, og han husker at norske avistegnere som Finn Graff satte sitte
spor.
– Mediene har ofte en litt tørr og objektiv tone, mens en
illustratør kan harselere og leke litt mer med leserne. Tegneren er den som kan
mobbe kongen og komme unna med det, mens som journalist må man holde tilbake og
formulere seg litt klarere.
Tekst kan være mer komplisert å forstå, tror Khoury – særlig for barn. Tegninger, derimot, er et mer universelt
språk, mener han.
– Vi tegner jo
alle før vi kan snakke, men så er det bare et fåtall som fortsetter. For meg
har det alltid vært et iboende uttrykksbehov.
Annonse
– En artig hilsen
Khoury har en bachelordgrad i grafisk design og illustrasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo, og
har tidligere tegnet for Ny Tid.
Jobben i Subjekt fikk han ved å møte opp i
redaksjonslokalet til Subjekt med en åpen søknad til Choi.
– Jeg liker at Subjekt er en uredd kulturavis med
spissformulerte saker og ulike perspektiver. Det er inspirerende. Men jeg
følte at de manglet noe visuelt, og skal de være uredde og ha slagkraft, burde de
også ha en skarpere visuell profil til å veie opp med retorikken i kronikkene de publiserer.
I jobbsøknaden var en tegning som illustrerte
Subjekt-redaksjonen som en elitistisk og ekskluderende klubb.
– Jeg tenkte at det kunne være en artig hilsen. Alt kan tulles
med, sier Khoury.
Tegningen falt i smak hos redaktøren, og Khoury fikk sin
plass i Subjekt-staben. Han føler seg heldig som har fått den muligheten, da han
tidligere har prøvd å få jobb i en rekke etablerte norske medier.
– Det at Subjekt
satser på tegning og velger å profilere det, viser tegningens betydning i
journalistikken og at satire lever i beste velgående.
– Sans for selvironi
Som illustratør i Subjekt forsøker Khoury å lage blikkfang for avisen
og komprimere komplekse saker til noe som kan forstås med et øyekast.
– De fleste kunstformer kan analyseres i det uendelige,
mens avistegning er veldig svarthvitt og har lite rom for tolkning. Det er en
spissformulering som kan stå alene uten en forklarende tekst.
– Som avistegner skal man gjerne kunne være skarp og komme med
kritikk. Syns du det kan være krevende?
– Subjekts lesere har litt sans for selvironi og sarkastisk
humor. Det er ikke et prippent miljø som tar seg nær av det som står i pressen.
Annonse
Grenseløs
Med sine satiriske tegninger, ønsker Khoury å utfordre
leserne og være grenseløs. Han føler han har et stort ytringsrom i Norge, noe han mener er et privilegium. I flere land i verden blir avistegnere både
forfulgt, truet og arrestert, sier han.
– En ting er å få stygge kommentarer og eposter, men å få
politiet på døra eller risikere livet for det er noe annet. Da krever det veldig
mye mot å stå på sitt, sier han.
– Jeg mener at alle journalister bør jobbe mer med solidaritet
for resten av verden, og ikke bare leve i sin lille boble, sier han.
Vanskelig for de unge
En av utfordringene for ham som avistegner er at illustrasjonene
kan misforstås eller settes i feil kontekst av leserne, særlig hvis han går
kvass inn og spissformulerer innholdet, mener Khoury.
– Det kan for eksempel bli til en meme på sosiale medier som
er langt unna eller tvert imot utgangspunktet. Det er en av internettet mange baksider.
Samtidig har sosiale medier vært en plattform der satirisk tegning har florert de siste årene.
Det er ikke mangel på tegninger i det norske mediebildet,
sier Khoury. Mange aviser benytter fortsatt illustratører, men de fleste er «veteraner»
og godt etablerte i pressemiljøet. Vanskeligere er det for nye stemmer å komme
til.
– En konsekvens er at langt flere jobber som frilansere eller helt uavhengig fra pressen. Mange utrykker seg heller visuelt gjennom sosiale medier og opparbeider seg et publikum
viralt.