Elin Floberghagen. Foto: Birgit Dannenberg

Fagpressen måtte nedbemanne

Høye kostnader fører til kutt i presseorganisasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fagpressen fikk et samlet underskudd på 280.000 kroner i fjor. Det fører til kutt i foreningen.

– Vi har hatt behov for å ta ned kostnadene. 2015 endte med et driftsunderskudd og vi har hatt for høye kostnader over tid. Derfor har styret vedtatt en plan for omstilling og nedbemanning, sier administrerende direktør Elin Floberghagen i Fagpressen.

Markedsansvarlig Synne Mugaas har som en av de fem ansatte inngått sluttavtale og fratrer i mai.

Flytter snart

– Det er veldig synd å måtte gå til det skrittet, men det var nødvendig gitt den økonomiske situasjonen, sier Floberghagen.

Foreningen skal også flytte i løpet av kort tid og jakter en fremleietaker i lokalene i Grensen fram til leiekontrakten utløper i 2018. Hvor Fagpressen skal flytte ønsker Floberghagen ikke å si noe om nå.

– Vi ønsker å bo i sentrum av Oslo og ha et sted hvor vi kan holde kurs og drive nettverksbygging blant medlemmene.

De kan ifølge direktøren også vente seg økt service fremover.

Programmatisk har kostet

Andre ting som har kostet fagpressen penger er satsingen på en nettportal som snart lanseres som skal synliggjøre journalistikken fra medlemsorganisasjonen. Også bygging av kompetanse på programmatisk annonsering har kostet penger.

Vederlagsinntektene gikk noe ned i fjor fra 2014, men det sier Floberghagen er snakk om forskyvning av inntekter som kommer.

– Men det er forhandlinger om Kopinor-pengene, og det er sårbare inntekter.

Kontingenten foreligger det ikke planer om å heve.

– Den er stabil og vi har mange mindre medlemmer som vi ønsker å beholde.

Fagpressen skal nå sette ut lønn og regnskap for å satse mer på service overfor medlemmene.

Powered by Labrador CMS