Stephen J. Farnsworth gjestet Handelshøyskolen BI tirsdag. Foto: Glenn Slydal Johansen
Amerikansk valgekspert: – Donald Trump er ratinggull
Statsviter Stephen Farnsworth beskriver det republikanske presidentfenomenet som unikt i både amerikansk og global sammenheng.
For første gang på 76 år har presidentkandidaten fra den ene av kandidatene fra de to største amerikanske partiene, Demokratene og Republikanerne, ingen erfaring fra folkevalgte organer. Sist det skjedde var i 1940 da Wendell Willkie tapte for Franklin D. Roosevelt.
Det er professor Stephen J. Farnsworth fra Mary Washington-universitetet i Virginia som gjør sammenligningen for å tegne et bilde av hvor unik fenomenet Donald Trump. Farnsworth var invitert til Handelshøyskolen BI tirsdag for å innlede på et seminar om blant annet mediedekningen under den amerikanske valgkampen.
Tiltrekker oppmerksomhet
Men det er ikke det eneste unike med Trump. Forskeren sa at presidentkandidaten også er flink til å bruke kunnskap sin om mediene til å få oppmerksomhet om de sakene han ønsker.
– Han har brukt mye tid i media og vet hvordan han skal selge noe. Donald Trump er en kjendis som har vært på TV jevnlig gjennom missekonkurranser og «The Apprentice». Han er kjent som konsernsjef på TV som gir folk sparken. Han har slått konkurrenter som guvernører, sentatorer og kongressmedlemmer fordi han kjenner media.
Farnsworth trakk særlig fram Trumps bruk av Twitter.
– Twitter er en glimrende måte å snakke til reportere på. Det er et godt verktøy for ham til å tiltrekke seg oppmerksomhet. Det er en kraftfull dynamikk i hvordan han bruker sosiale medier.
I tillegg til Twitter peker Farnsworth på Facebook, Youtube og Instagram som viktige sosiale medier fra begge kandidatene under valgkampen. Han gjorde et poeng av at mye av det som går bra, særlig i sosiale medier, er underholdning.
– Ikke alle nyheter er seriøse nyheter. Når vi ser på sosiale medier er underholdning et viktig komponent.
Ratinggull
Tradisjonelle medier må gi leserne både det de trenger å vite og hva de ønsker å vite. Men forskeren mener vanlige mediers fokus på spill og galluper og mangel på substans skyldes at de amerikanske nyhetsmediene er så kommersielle.
– Det blir mer og mer spill og mindre og mindre substans.
Etter å ha forsket i ett år på den kanadiske statlige kringkasteren Canadian Broadcasting Corporation (CBC), konkluderte han:
– Statlige medier hever den offentlige samtalen.
Så hvorfor får Trump så mye oppmerksomhet? Fordi det er det seerne ønsker å se, sa Farnsworth.
– Donald Trump er ratinggull.
Forskeren pekte like mye på mangler ved konkurrenten Hillary Clinton.
– Når hun snakker om politikk kjeder folk seg. Det er ikke like populært som «bygg muren».
Men Farnsworth forklarte Trumps fremvekst også med at det er mye sinne i det amerikanske folket om dagen. Årsaken er blant annet økonomisk tilbakegang der vanlige folk ser jobber innen industrien flyttes utenlands.
– Trump blir en kanal for det sinnet, og det er grunnen til at han er så populær.
Etter den første valgduellen mellom de to kandidatene kom Trump ut og møtte pressen. Flere norske medier var ringside og kunne fortelle hva Trump fortalte «til» de norske mediene.
Tror på Clinton, men holder muligheten åpen
På spørsmål om hvordan statsviteren ser på at Trump vekker så mye oppmerksomhet også utenfor USA, peker Fainsworth igjen på det unike.
– Alle land er fiksert på dette valget. Donald Trump er et fenomen verden sjelden har sett, og som genererer mye oppmerksomhet for mediene.
Han viste også til at Trump har en internasjonal dimensjon ved at han har et annet syn enn både republikanere og demokrater historisk sett har hatt på USAs forhold til Russland og NATO.
Så hva tror forskeren selv om utfallet av den amerikanske presidentvalgkampen? Han tror Hillary Clinton vinner, men ikke med mer enn 60-40.
– Trumps muligheter er helt klart fortsatt der.