Fra Ingrid Carlqvists omstridte blogg.
Fra Ingrid Carlqvists omstridte blogg.

Bloggende redaktør fikk sparken

Beskyldt for å lefle med pedofile.

Publisert   Sist oppdatert

Redaktør Ingrid Carlqvist i det svenske bladet Villaliv har fått sparken etter at hun blogget om rettssikkerhet i konflikter om barn.

Grove anklager

Villaliv kommer seks ganger i året og har et opplag på 2,1 millioner, skriver Resume.se. Omtalen er forøvrig toppet av en bannerannonse for konkurrenten Vi i Villa, som eies av Bonnier.

Resume forteller at Carlqvist ved siden av frilansjobben som redaktør, har brukt fritida til å blogge om rettssikkerheten for menn som rammes av falske anklager om seksuelle overgrep. I sommer fikk bladets eier epost fra en bloggleser som hevdet at redaktøren krenket ofrene.

Den samme leseren skal også ha kontaktet Villalivs storannonsører og fortalt dem at redaktør Carlqvist støttet pedofile, en anklage Resume kaller fullstendig grunnløs. Hun anmeldte vedkommende, men politiet henla saken.

Carqvist fikk i sommer beskjed om å legge bloggen på is. Hun fulgte ordre, men har siden vekket den til live igjen. Bladets hovedeier Fredrik Lindbladh svarte med å sparke henne. Han skal ha fortalt at en storannonsør trakk tilbake annonser for 450.000 kroner, men denne opplysningen er omdiskutert.

(via @hjorthen)

Se også omtale av saken i Journalisten.se.