Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Jeg er veldig opptatt av nyheter og er innom VG flere
ganger om dager.
Det sier 17 år gamle Dmytro (Dima) Maliarchuk til Journalisten. De neste to årene skal han være lærling i Avdeling Z i VG.
Mediehuset har ofte praksisstudenter fra universitetene, og har også
hatt utviklere som lærlinger i bedriften, men dette blir første gangen at VG
får en journalistikk-læring.
– Jeg syns det er veldig kult. Da jeg fikk vite at jeg
skulle i VG ble jeg litt sånn «wow»! Det var spesielt, rett og slett, sier Maliarchuk selv.
Tiktok-entusiast
Det er Maliarchuks andre dag på VG-huset. Han har blitt vist
rundt i lokalene, fått møte sine kolleger og begynt å få en innføring i hva som vil vente
ham som VG-ansatt og lærling de to neste årene.
Avdeling Z jobber i stor grad med sosiale medier og
journalistikk for og med unge brukere. Maliarchuk mener han vil passe godt inn.
– Det de gjør er veldig interessant, og det hjelper på
interessen min at de bruker Tiktok og Snapchat så mye– det er der jeg bruker mesteparten
av fritiden min, sier han.
Maliarchuk har allerede litt erfaring fra VG, sier han spøkefullt.
Karrieren hans startet nemlig da han som 6. klassing jobbet som avisbud.
– På lørdagene pleide jeg å dra til bensinstasjonen
og hentet en svær bunke med VG-aviser. Det er en artig fun-fact, sier han
smilende.
Annonse
Droppet tekst i søknad
Maliarchuk er vokst opp i Fredrikstad og har gått to år på informasjonsteknologi og medieproduksjon ved Glemmen videregående skole. Skolegangen avsluttes med to
år praksis i en relevant bedrift og med en tilpasset svenneprøve.
Da han skulle finne lærlingplass, satte 17-åringen høye mål for seg
selv og sendte en e-post til et av Norges største mediehus, VG. Denne inneholdt ingen tekst – kun en lenke med
en video på fem minutter han hadde laget selv.
– Det hender vi får forespørsler med CV og søknad, men denne
videoen la vi ekstra merke til, sier Mathias Jørgensen, avdelingsleder i Avdeling Z.
Han ble både imponert over Maliarchuks personlighet og hans
tekniske ferdigheter på videoredigering.
– Vi ville nok ikke tatt hvem som helst inn på et intervju,
men han viste at han kan mye av det vi driver med i Avdeling Z, og da er det
ekstra spennende. Han fanget oppmerksomheten vår. Han er engasjert, flink og
ivrig, sier Jørgensen til Journalisten.
Lærer av hverandre
Avdeling Z-journalist Jonathan Falk Systad har fått i
oppdrag å være instruktør for Maliarchuk. Selv foretrekker han å bli kalt fadder.
Systad skal følge opp Maliarchuk og gi ham den
opplæringen og oppfølgingen han trenger for å bli journalist. Dette inkluderer
både praktisk og teoretisk erfaring. På planen står blant annet presseetikk og Vær varsom-plakaten.
Noe som kommer til å være en sentral del av opplæringen, er kildekritikk. Systad mener at unge i dag har en tendens til å se på innhold i sosiale medier fra privatpersoner som troverdig.
– Det kan være litt farlig at de unge bruker privatpersoner på Tiktok som kilder. Det har jeg allerede begynt å snakke med Dima om, sier Systad.
Etter hvert kommer Maliarchuk til å kunne jobbe mer
selvstendig og utføre journalistiske oppdrag på egenhånd, sier fadderen.
Ifølge Systad er Maliarchuk svært godt anlagt for å jobbe i
avdelingen.
– Det handler om å formidle og redigere nyheter på en kulere og
mer moderne måte, og han har både entusiasmen og nysgjerrigheten som skal til, sier
han og videre:
– Dima får med seg masse ting som vi som er litt eldre
kanskje overser. Han kommer fra et univers som vi er interessert i og har en helt
egen kompetanse som kan hjelpe oss å bli bedre til å nå de unge i dag.
Annonse
Følger læreplan
VG er blitt medlem av Opplæringssenteret for visuell
kommunikasjon, som kan bistå med de formelle aspektene ved lærlingetilbudet.
Jørgensen har satt seg inn i læreplanen til Maliarchuk og gjort en innsats for
å tilpasse arbeidsoppgavene i VG.
– Ifølge læreplanen skal lærlingene gjennom en rekke ulike ting. Men den skal kunne passe inn i de faktiske
behovene til ulike bedrifter, og det er opp til oss å tilpasse den til det
journalistiske yrket, sier Jørgensen.
Han mener hele prosessen vil være gjennomførbar, og at
kommunen er behjelpelig og tilpasningsdyktig.
– De er generelt veldig glade for at bedrifter stiller opp, sier
han.
Avdelingslederen mener det ikke har vært utfordringer
knyttet til de formelle aspektene ved å ta inn en lærling. Videre sier han at
det er viktig at norske redaksjoner finner måter å rekruttere også utenfor
journalistikkutdanningen.
– Ikke noe vondt ment mot journalistikkutdanningen, men studentene
kommer ofte med mye av den samme opplæringen. Jeg tror det kan være positivt å få
inn litt andre erfaringer og bakgrunner også, avslutter
han.