Dimytro «Dima» Maliarchuk sendte søknad til VG helt uten tekst. Nå er han journalistlærling hos Avdeling Z.

17-åringen skal jobbe i VG i to år 

Blir VGs første journalistikk-lærling.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg er veldig opptatt av nyheter og er innom VG flere ganger om dager.

Det sier 17 år gamle Dmytro (Dima) Maliarchuk til Journalisten. De neste to årene skal han være lærling i Avdeling Z i VG. 

Mediehuset har ofte praksisstudenter fra universitetene, og har også hatt utviklere som lærlinger i bedriften, men dette blir første gangen at VG får en journalistikk-læring.

– Jeg syns det er veldig kult. Da jeg fikk vite at jeg skulle i VG ble jeg litt sånn «wow»! Det var spesielt, rett og slett, sier Maliarchuk selv.

Tiktok-entusiast

Det er Maliarchuks andre dag på VG-huset. Han har blitt vist rundt i lokalene, fått møte sine kolleger og begynt å få en innføring i hva som vil vente ham som VG-ansatt og lærling de to neste årene. 

Avdeling Z jobber i stor grad med sosiale medier og journalistikk for og med unge brukere. Maliarchuk mener han vil passe godt inn.

– Det de gjør er veldig interessant, og det hjelper på interessen min at de bruker Tiktok og Snapchat så mye– det er der jeg bruker mesteparten av fritiden min, sier han.

Maliarchuk har allerede litt erfaring fra VG, sier han spøkefullt. Karrieren hans startet nemlig da han som 6. klassing jobbet som avisbud.

­– På lørdagene pleide jeg å dra til bensinstasjonen og hentet en svær bunke med VG-aviser. Det er en artig fun-fact, sier han smilende.

Droppet tekst i søknad

Maliarchuk er vokst opp i Fredrikstad og har gått to år på informasjonsteknologi og medieproduksjon ved Glemmen videregående skole. Skolegangen avsluttes med to år praksis i en relevant bedrift og med en tilpasset svenneprøve.

Da han skulle finne lærlingplass, satte 17-åringen høye mål for seg selv og sendte en e-post til et av Norges største mediehus, VG. Denne inneholdt ingen tekst – kun en lenke med en video på fem minutter han hadde laget selv.

– Det hender vi får forespørsler med CV og søknad, men denne videoen la vi ekstra merke til, sier Mathias Jørgensen, avdelingsleder i Avdeling Z. 

Han ble både imponert over Maliarchuks personlighet og hans tekniske ferdigheter på videoredigering.

– Vi ville nok ikke tatt hvem som helst inn på et intervju, men han viste at han kan mye av det vi driver med i Avdeling Z, og da er det ekstra spennende. Han fanget oppmerksomheten vår. Han er engasjert, flink og ivrig, sier Jørgensen til Journalisten. 

Lærer av hverandre

Avdeling Z-journalist Jonathan Falk Systad har fått i oppdrag å være instruktør for Maliarchuk. Selv foretrekker han å bli kalt fadder. 

Systad skal følge opp Maliarchuk og gi ham den opplæringen og oppfølgingen han trenger for å bli journalist. Dette inkluderer både praktisk og teoretisk erfaring. På planen står blant annet presseetikk og Vær varsom-plakaten. 

Noe som kommer til å være en sentral del av opplæringen, er kildekritikk. Systad mener at unge i dag har en tendens til å se på innhold i sosiale medier fra privatpersoner som troverdig.

– Det kan være litt farlig at de unge bruker privatpersoner på Tiktok som kilder. Det har jeg allerede begynt å snakke med Dima om, sier Systad. 

Etter hvert kommer Maliarchuk til å kunne jobbe mer selvstendig og utføre journalistiske oppdrag på egenhånd, sier fadderen. 

Dmytro Maliarchuk (høyre) sammen med avdelingsleder i Avdeling Z Mathias Jørgensen (midten) og fadder Jonathan Falk Systad (med ryggen til).

Ifølge Systad er Maliarchuk svært godt anlagt for å jobbe i avdelingen.

– Det handler om å formidle og redigere nyheter på en kulere og mer moderne måte, og han har både entusiasmen og nysgjerrigheten som skal til, sier han og videre:

– Dima får med seg masse ting som vi som er litt eldre kanskje overser. Han kommer fra et univers som vi er interessert i og har en helt egen kompetanse som kan hjelpe oss å bli bedre til å nå de unge i dag. 

Følger læreplan

VG er blitt medlem av Opplæringssenteret for visuell kommunikasjon, som kan bistå med de formelle aspektene ved lærlingetilbudet. Jørgensen har satt seg inn i læreplanen til Maliarchuk og gjort en innsats for å tilpasse arbeidsoppgavene i VG.

– Ifølge læreplanen skal lærlingene gjennom en rekke ulike ting. Men den skal kunne passe inn i de faktiske behovene til ulike bedrifter, og det er opp til oss å tilpasse den til det journalistiske yrket, sier Jørgensen. 

Han mener hele prosessen vil være gjennomførbar, og at kommunen er behjelpelig og tilpasningsdyktig.

 – De er generelt veldig glade for at bedrifter stiller opp, sier han.

Avdelingslederen mener det ikke har vært utfordringer knyttet til de formelle aspektene ved å ta inn en lærling. Videre sier han at det er viktig at norske redaksjoner finner måter å rekruttere også utenfor journalistikkutdanningen.

– Ikke noe vondt ment mot journalistikkutdanningen, men studentene kommer ofte med mye av den samme opplæringen. Jeg tror det kan være positivt å få inn litt andre erfaringer og bakgrunner også, avslutter han.

Powered by Labrador CMS