Påsken gir normalt gode annonseinntekter, men kom i 2. kvartal.
Resultatnedgang for Dagbladet
Opplaget vokser, men årets sene påske svekker driftsresultatet i første kvartal.
Dagbladet hadde en resultatnedgang på 1,8 millioner fra første kvartal i fjor til samme periode i år, ifølge en pressemelding fra eierselskapet Berner Gruppen. Driftsresultatet før skatt (EBITDA) endte i første kvartal på 4,1 millioner kroner for avisa.
Ifølge pressemeldingen skyldes resultatnedgangen at påsken i år i sin helhet falt utenfor første kvartal. Påsken har normalt en positiv effekt på løssalgsavisenes driftsresultatet i form av flere annonser.
Opplagsvekst
Dagbladet opplever nå opplagsvekst. Ifølge pressemeldingen økte det gjennomsnittlige opplaget på alle dager med 1,6 prosent i første kvartal, sammenlignet med fjoråret. Men dette tallet er justert for påskeeffekten.
– Vi er fornøyd med opplagsutviklingen. Hvis vi tar med april slik at vi kan ta med påsken som i fjor har Dagbladet en opplagsvekst på rundt fem prosent hittil i år, sier konsernsjef Tore Stangebye i Berner Gruppen.
– VG tar hele fallet i løssalgsmarkedet og vi har stabilisert oss. Vi skal kjempe hver dag for å beholde posisjonen og fokusere på det vi har bestemt oss for å være gode på, sier Stangebye, som samtidig avviser at Dagbladet har passert 100.000 i daglig opplag ennå.
Nye medier i pluss
Konsernsjefen er også fornøyd med at forretningsområdet Nye medier, som inkluderer selskapet DB Medialab, leverer positive tall. DB Medialab bedret resultatet med 3,8 millioner kroner fra i fjor til et driftsresultat på 1,8 millioner kroner i første kvartal.
Stabile annonseinntekter
Berner Gruppen rapporterer at de opplever stabiliserte annonseinntekter. På nett vokser disse inntektene sammenlignet med samme periode i fjor, mens de for avisa ligger på samme nivå som i fjor.
Konsernet fikk samlet et resultat på 9,5 millioner kroner i første kvartal, noe som er en bedring på 300.000 kroner fra samme periode i fjor.