DN-eier går på en smell

Mens NHST etter fjorårets tredje kvartal hadde et overskudd på 20 millioner, er det i år snudd til nesten 14 millioner i minus.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NHST Media Group leverer etter ni måneder et driftsunderskudd etter fall i annonsemarkedet. Kvartalsrapporten fra mediekonsernet viser at annonseinntektene i konsernet falt med 11 prosent i tredje kvartal og endte på 87 millioner kroner. Omsetningssvikten skyldes annonsetap i Dagens Næringsliv.

I verdens rikeste land

DNs omsetning sank i kvartalet isolert med 7 prosent til 156 millioner kroner. Dermed øker tempoet på annonsefallet i den rosa avisen. Rapporten forteller om fall på 5 og 6 prosent i henholdsvis første og andre kvartal.

[quote:1-right]

Annonseinntektene i forretningsområdet DN, som også omfatter TDN Finans, ble redusert med 20 prosent fra samme periode i fjor. Særlig er fallet stort på papir og da spesielt knyttet til rubrikkmarkedet. Rapporten forteller at det også i digitale flater har vært utfordrende å selge annonser med en oppbremsing siden før tredje kvartal.

- Det er prispress på flere typer annonser, heter det i rapporten.

Opplagsinntektene samlet øker med to millioner i kvartalet, sammenlignet med samme tid i fjor. 

Samtidig som inntektene har falt, viser det seg at kostnadene har økt i forretningsområdet i tredje kvartal, etter at disse i første halvår var lavere enn fjorårets. Kostnadene økte med 4 prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor.

DN leverte et driftsunderskudd på to millioner kroner i tredje kvartal, mot et driftsoverskudd på 16 millioner kroner ved samme tid i fjor.

- Inntektsfallet i tredje kvartal var for stort og brått til at det var mulig å kompensere med tilsvarende kostnadskutt, skrives det i rapporten.

Etter ni måneder hadde DN en omsetningssvikt på 6 prosent. I dette er et fall i annonseinntektene på 12 prosent, mens opplagsinntektene går tilbake 1 prosent i perioden.

Gunnar Bjørkavåg. Foto: Kathrine Geard

Akkumulert etter tredje kvartal er driftsresultatet i forretningsområdet på 34 millioner mot 69 millioner ved samme tid i fjor.

D2 på topp

Svært mange av abonnentene til DN er bedriftskunder. I en tid da for eksempel Statoil kutter alt mulig av kostnader, kan avisabonnement være blant disse.

- Her og nå har vi fremgang i abonnementsproduktene våre. Det skjer så mye i næringslivet at det er adekvat for folk i industrien å holde oss, sier styreleder i DN, og konsernsjef i NHST, Gunnar Bjørkavåg til Journalisten.

Han forteller at svikten i DNs omsetning mer handler om konjunkturelle enn strukturelle endringer og viser til at selv om avisen er kraftig rammet av færre stillingsutlysninger enn tidligere, er D2 på rekordnivåer.

I verdens største land

I utlandet øker NHSTs satsinger omsetningen med 9 prosent. Forretningsområdet Global som blant annet omfatter TradeWinds og Upstream, har hatt vekst hvert eneste kvartal så langt i år. Omsetningen endte i tredje kvartal på 71 millioner kroner.

Etter et fall i annonseomsetningen i andre kvartal, økte inntektene med 13 prosent. Dette skyldes ifølge rapporten magasinutgaver i Upstream og digital vekst i TradeWinds.

Også opplagsinntektene økte. Opp 6 prosent til 37 millioner kroner.

Kostnadene økte i tredje kvartal sammenlignet med fjoråret, med fire millioner kroner til 69 millioner. Men dette er likevel lavere enn de to foregående kvartal.

Driftsresultatet for årets ni første måneder økte med ni millioner kroner til et driftsoverskudd på tre millioner.

[quote:2-right]

Mens TradeWinds og Intrafish går fram, har både Upstream og Recharge svake resultater.

- Vi er langt fra der vi ønsker å være. Selv om forretningsområdet går fram, har vi fortsatt mye å gå på, sier Bjørkavåg.

I en usikker verden

Rapporten varsler om et økt press på lønnsomheten i konsernet, og særlig i flaggskipet DN. Forretningsområdet DN utgjør mer enn halvparten av konsernets omsetning. 

I rapporten varsles det et svakt driftsresultat for 2014 som helhet. I 2013 hadde NHST et driftsoverskudd på 53,2 millioner kroner. Det var et fall på 35 prosent fra året før.

Konsernet skriver at det gjøres videre tiltak for å redusere kostnadsbasen. Samtidig som konsernet vil fortsette å utvikle organisasjonen og produktene for å gjøre disse mer konkurransedyktige.

Konsernsjef Gunnar Bjørkavåg i NHST sier til Journalisten at flere av disse tiltakene allerede er i gangsatt og viser til framgangen i forretningsområdet Global, som blant annet skyldes kostnadskutt tilsvarende 25 millioner kroner. I DN har tiltakene vært omtrent på samme nivå. Salg av SmartCom kutter kostnadene med rundt 20 millioner kroner.

- Vi driver med kontinuerlige tiltak. Som blant annet AFP-tilbudet som er ute til journalistene i DN. Og nå arbeider vi primært med å effektivisere salgsavdelingen.

 

Powered by Labrador CMS