Å flytte DinSides trafikk inn i Dagbladet betyr færre meningsløse diskusjoner og møter, mener Jan Thoresen. Foto: Birgit Dannenberg
Å flytte DinSides trafikk inn i Dagbladet betyr færre meningsløse diskusjoner og møter, mener Jan Thoresen. Foto: Birgit Dannenberg

DinSides trafikk flyttes inn i Dagbladet

På den måten kan det satses på mer enn merkevaren, sier Jan Thoresen.

Published   Updated

Fredag sluttet TNS Gallup å måle forbrukernettstedet DinSide som et selvstendig nettsted. Nå måles trafikken sammen med Dagbladets desktop- og mobiltrafikk.

– DinSide er forbrukersatsingen til Dagbladet og var allerede organisert i DB Medialab. Vi så at flere artikler ble dobbeltpublisert. Først en versjon på DinSide og så på Dagbladet. Man trenger ikke være økonom for å skjønne at det er dumt. Vi gjør ikke dette for å bole tallene, slår digitalredaktør Jan Thoresen i Aller fast.

Beholder andre nisjenettsteder

Fortsatt skal DinSide være et eget nisjested, slik det har vært siden oppstarten i 1998. Da Aller Media kjøpte Berner Media ble nisjenettstedene i Aller tidlig flyttet over i DB Medialab. Mens Digi.no og ITavisen.no i ettertid er solgt, har DinSide blitt værende. Nettstedet hadde i sin siste målte trafikkuke 114.757 unike brukere per dag på desktop med 142.488 sidevisninger. Det var litt tilbake fra uken før. På mobil hadde DinSide 56.599 unike brukere og 68.726 sidevisninger.  

Dagbladet.no har ikke fått noen effekt etter en helg med DinSides trafikk regnet med, snarere har trafikken falt litt på desktop og et langt større fall på mobil. Thoresen sier det heller ikke var ventet, ei heller motivasjonen for å innlemme tallene.

Fortsatt er det flere andre nettsteder i Aller-systemet som måles frittstående, som Lommelegen, Mammanett og ikke minst Seher. Thoresen sier at det ikke foreligger noen planer om å legge flere nettsteder inn i Dagbladets trafikk.