Mads Yngve Storvik er notorisk kaffedrikker med 20 bokmerker på mobilen han sjekker hyppig

Mads Yngve Storvik fra da han var sjef i Nationen. Foto: Siri Juell Rasmussen
Morgenrutinen:

Mads Yngve Storvik er notorisk kaffedrikker med 20 bokmerker på mobilen han sjekker hyppig

Dyktige medarbeidere er Storviks viktigste verktøy på jobben. – Uten dem er jeg ingenting. 

I spalten Morgenrutinen stiller Journalisten de samme spørsmålene til en rekke personer som er tett på mediebransjen.

Om noen uker tiltrer Mads Yngve Storvik som sjefredaktør i NTB. Vi har spurt om hans vaner. 

Les alle «Morgenrutinene» her.

– Kaffe eller te?

– Jeg er en notorisk kaffedrikker. Tok min første kaffekopp som 13-åring.

– 13 år. Jøss. Hva fikk deg til å begynne så tidlig?

– Jeg hjalp min tante å flytte inn i en leilighet hvor det var iskaldt fordi varmen ikke var slått på. Det eneste som var å varme seg på var kaffe.

– Og livet med ekstra kjapp hjerterytme har vært godt?

– Mitt hjerte banker best med en kopp innabords.

– Hva har du på nattbordet?

– Boka «Toastmaster» av Thomas Leikvoll. Skal være toastmaster i min brors bryllup, og oppgaven tas meget alvorlig. Ellers leser jeg Alf R. Jacobsens bok om NTBs 150-årige historie. Den som mener NTB er traust, bør lese boka.

– Hvilken overskrift skulle du ønske du så på trykk i dag?

– Trump trekker seg!

– Hvor leter du etter gode saker?

– Sosiale medier har gjort livet til en nyhetsjunkie altfor enkelt. NTB-appen er umulig å leve uten. Burde nesten vært tilgjengelig for alle. Ellers er det 20 bokmerker på mobilen som sjekkes jevnlig.

– Om du kunne velge hvem som helst: Hvilken person ville du helst spist frokost med og hvorfor?

– Edward Snowden. Jeg er utrolig fascinert over at en betrodd tjenestemann følger sin etiske overbevisning på en sånn måte at han setter sitt eget liv på spill. Jeg lurer på om det var verdt det?

– Hvordan reiser du til jobb og hvilke medier har du vært innom før du ankommer arbeidsplassen?

– Mest bil, av og til buss – nå blir det kanskje tog. NRK Alltid nyheter er min trofaste følgesvenn til og fra jobb. På bussen rekker jeg å skumlese de største mediene.

– Hva er ditt viktigste verktøy i jobben?

– Dyktige medarbeidere. Uten dem er jeg ingenting. 

– Hva irriterer deg aller mest med norske medier? 

– Den iboende troen på at værnyheter er det eneste vi venter på når dagen gryr.

– Hva blir viktig for utførelsen av journalistyrket framover? 

– Evnen til å skille det viktige fra det uviktige, og å være nok kildekritisk i en stadig raskere nyhetsstrøm.

– Om du kunne gå tilbake i tid og møte deg selv som tenåring, hvilke råd hadde du gitt?

– De færreste bekymringer blir noe av. Stol på deg selv!

– Hva er mediebransjens største utfordring akkurat nå?

– Hvordan finansiere den gode journalistikken.

– Finansieringen har vært en utfordring over en ganske lang stund. Hvor ligger løsningen?

– Det finnes ingen enkel løsning på finansiering av god journalistikk. Statsstøtte har vi i flere former, og den er omdiskutert enten det handler om TV-konsesjon, moms eller produksjonsstøtte. Det er gryende optimisme rundt brukerbetaling, og jeg tror det blir en viktig del av løsningen framover, men at det må finnes i flere former enn rene abonnementer. Jeg skulle for eksempel se Fyllingsdalen – Skedsmo G13 på ba.no fra Dana Cup. Da måtte jeg kjøpe er abonnement for å se den ene saken. Jeg betalte 5 kr og sa opp. Jeg hadde vært villig til å betale mer for å se den ene saken, eller for å lese noen saker, eventuelt et dagsabonnement. Vi går fra store inntektsstrømmer gjennom abonnement- og annonsesalg, til mange små bekker.

– Hva er ditt forhold til emojies og hvilken bruker du mest?

– Sender man melding uten smilefjes nå til dags, ser man sint ut. Men det er fort gjort å trå feil. Sender ganske mange hjerter til kona.

– Når logger du av for kvelden?

– Spør du min kone vil hun si aldri. En liten overdrivelse, men ikke langt unna sannheten.

Annonser

Les også

Reportasje:

SANDNESSJØEN (Journalisten): Helgelands Blad holder til i et hus fra 1920 med eget trykkeri.

STORTINGET (Journalisten:) Partiets nye mediepolitiske talsperson sier han vil legge vekt på å lytte til mediebransjeaktørene.

Forlater Rema 1000 etter mindre enn ett år.