Faktisk.no får 800.000 kroner, blant annet til videosatsing. Her fra de første opptakene i Faktisk.no sine lokaler til innspilling av sekvensen i Forbrukerinspektørene på NRK 1. Foto: Lotte Olsen Jessa/NRK
Faktisk.no får 800.000 kroner, blant annet til videosatsing. Her fra de første opptakene i Faktisk.no sine lokaler til innspilling av sekvensen i Forbrukerinspektørene på NRK 1. Foto: Lotte Olsen Jessa/NRK

Faktisk vil nå ut til flere unge – får 800.000 kroner fra Fritt Ord

– Glimrende mulighet til å formidle faktaskjekk til enda flere, sier redaktør Egeberg. 

Published   Updated

Faktisk.no får 800.000 kroner fra Fritt Ord til prosjektet Faktalab. De får dermed den aller største potten når Fritt Ord deler ut midler i denne omgang. Faktisk ønsker å utvikle nye måter å formidle faktasjekk på, både nye fortellerteknikker og på nye flater. 

– Vi har hatt et ønske om å nå flere unge, og en viktig del av faktalab blir videosatsinga, sier redaktør Kristoffer Egeberg. 

Faktisk-redaksjonen har allerede fått på plass en videojournalist som skal jobbe med prosjektet. De ser for seg å kunne ta i bruk både Snapchat og Facebook, og å samarbeide med andre redaksjoner.

– For oss er jo dette en kjempesum! Tildelinga er en glimrende mulighet for oss til å formidle faktaskjekk til enda flere, som jo er vårt mål hele tiden. Da er disse pengene en veldig god start, sier Egeberg. 

I januar begynte Faktisk et samarbeid med Forbrukerinspktørene (FBI) på NRK 1, der faktasjekk har blitt et eget element i sendinga. Slik har de nådd ut til veldig mange flere og trolig andre typer seere enn de har gjort til nå, ifølge Egeberg. FBI når opptil 608 000 seere på TV på onsdager. 

– Dette samarbeidet har vært en kjempesuksess! Vi vil se om vi kan få til noe liknende med å samarbeide med for eksempel VGTV på snapchat. Det er selvsagt vanskelig å nå det samme volumet på snapchat, men vårt mål er å nå ut med faktasjekk, sier Egeberg. 

Andre journalistiske og dokumentariske prosjekter som får støtte fra Fritt Ord i denne omgang er blant annet: 

Blazer fanzine, Norsk journalistikk: Blazer fanzine, kr 40 000

Nordiske Mediedager, Norsk journalistikk: NMD Ung 2018, kr 75 000

Rosenlund Film, utvikling av “Gråsonen - en dokumentarfilm om norske overgripere”, kr 75 000

Merethe Offerdal Tveit, utvikling av dokumentarfilmen “Kunst i Kvam”, kr 75 000

Medieoperatørene, produksjon av dokumentarfilmen “The Future of Iraq”, kr 150 000

Tomas Myklebost, utvikling av dokumentarfilmen «Utgått på dato», kr 50 000

Vigdis Holmaas, manusutvikling av boken “Konstruktiv journalistikk”, kr 100 000

Hulias Film AS, produksjon av dokumentarfilmen “Daniel Simen”, kr 150 000

Eivind H Natvig, fotoprosjektet “Om hundre år er allting glemt”, kr 125 000

Anders Sømme Hammer, produksjon av dokumentarfilmen “Rania’s Odyssey 2”, kr 200 000

Damian Heinisch, fotoprosjektet “Erde, Wind, Feuer & Wasser”, kr 100 000

f(x) produksjoner, utvikling av dokumentarserien “De usynlige”, kr 100 000

China 2018 Publishing Studentbedrift, fotoprosjektet “China Unfolded” (bok, utstilling og nettside), kr 125 000