Stig Erik Elliot mener at man ikke må glemme de hverdagslige avisene i kampen for å komme med store og tunge saker. Foto: Jan Roger Olsen
Stig Erik Elliot mener at man ikke må glemme de hverdagslige avisene i kampen for å komme med store og tunge saker. Foto: Jan Roger Olsen

Elliot fra Schibsteds lokalaviser mener kildene har fått styre for mye

BODØ (Journalisten): Dype gravesaker er flott, men det er den jevne avis som teller, mener Stig Erik Elliot.

Published   Updated

Det var budskapet da han snakket for landsmøtet til Landslaget for lokalavisers (LLA) lørdag morgen. Tema for morgenøkta var vinneraviser på nett og papir, derfor var det invitert folk som kunne fortelle om deres suksesshistorier.

Jobber annerledes

Selskapet AS Lokalavisene organiserer de fire Schibsted-eide avisene Askøyværingen, Bygdanytt, Strilen og Vestnytt, som alle holder til utenfor Bergen sentrum.

– Vi har tatt et lite oppgjør med hvordan vi jobber i det daglige. Selvfølgelig må vi ha gode saker, men det er den jevne avis som teller. Vi har ikke mulighet til å ha tunge gravesaker i hver eneste utgave, sa papirutgavesjef Stig Erik Elliot.

Latt kildene styre

Elliot mener at de har hatt et for ubevisst forhold til hvem som styrer avisinnholdet.

– På morgenmøtet kommer det gjerne frem at X har ringt, eller at Y vil gi en kommentar. Så kommer gjerne Z med noen helt annet. Vi har vært alt for dårlige til å bestemme hva som skal få fokus, og har heller bare latt kildene ta seg av den saken. Vi ønsker jo å gjøre kildene fornøyde. Det er en veldig stor ansvarsfraskrivelse.

– Skriv heller bok

Samtidig er han opptatt av hvordan ting presenteres, enten det er på papir eller nettet.

– Man må ikke gi alt vekk på forsiden. Hvorfor skal noen kjøpe en papiravis hvis man kan lese alt om en sak mens man står i kioskkøen? Jeg vil faktisk gå så langt som å si at ingresser ikke hører hjemme på forsiden.

En annen ting er lengden på sakene.

– Vi setter ei makslengde på 3.000 tegn, inklusive mellomrom. Trenger du mer plass enn det, så gi det ut som bok.

Prøvd det meste

En annen som fortalte om sin suksesshistorie var Ivar Thoresen, som er daglig leder og ansvarlig redaktør i Alvdal midt i væla og Tynsetingen. Førstnevnte ble lansert i 2011 som ei gratis og superlokal nettavis, mens Tynsetingen kom på nettet i 2016.

– Vi har prøvd ut de aller fleste modellene for nettavis siden vi startet opp. Fra helt gratis via delvis betaling til at vi i dag tar betalt for alt. Et abonnement dekker begge avisene, og koster 1500 kroner i året. Det er folk villige til å betale. Faktisk var det mer klaging da vi hadde gratis saker enn det vi gjør nå, sa Thoresen.

Først med pressestøtte

Avisa var den første rene nettavisen som fikk pressestøtte, noe de oppnådde i fjor.

– Det har vært helt avgjørende for at vi skulle kunne holde på. Vi har gått fra et underskudd på en million kroner første året vi holdt på til et overskudd på en kvart million i fjor.

Ivar Thoresen og Alvdal midt i væla har gått fra et underskudd på en million kroner til et overskudd på en kvart million i fjor. Foto: Jan Roger Olsen
Ivar Thoresen og Alvdal midt i væla har gått fra et underskudd på en million kroner til et overskudd på en kvart million i fjor. Foto: Jan Roger Olsen

Inngikk samarbeid

Inntektene kommer særlig fra en kilde.

- Abonnementsinntektene er suverent viktigst, for vi har bare helt marginal inntjening på annonser. Samtidig ser vi at det er krevende å henge med i den teknologiske utviklingen. Vi har hele tiden vært nødt til å utvikle våre egne løsninger, og det er ikke så lett for en uavhengig bedrift som oss. Men nå har vi inngått samarbeid med Hamar Media angående den tekniske biten, så i august/september vil vi komme med helt nye nettsider.