Fotograf Heiko Junge under en pause i hovedforhandlingene. Foto: Kathrine Geard
Tatt ut på gangen første dag
Heiko Junge fotodokumenterer alt som skjer i rettssalen.
Inne i rettssal 250 sitter fotograf Heiko Junge og følger rettssaken tett. Han er en av to stillbildefotografer som får lov til å fotodokumentere det som skjer i salen til enhver tid.
Selsomt
– Jeg har funnet det rette ordet, og det er at dette er en selsom opplevelse. Jeg har aldri vært med på noe lignende i mine 20 år som fotograf, sier Junge.
Han opplever det som et stort press å jobbe i fotopoolen. En av grunnene er at en hel verden hungrer etter bilder fra hovedforhandlingene.
– Hele verden vil vite hva som skjer. Vi i NTB har en spesiell rolle i å formidle det.
Går rett ut
Bildene han tar går rett ut til verden. Junge sitter med tre kameraer inne i salen og har kolleger på øret som forteller ham hva som er ønsket.
– Vi har et unikt system ved at vi har en fet kabel rett i kameraet. Bildene går rett ut til kundene, ferdig teksta. Det er ikke noe «shopping» eller desk.
Fanger personligheten
Han sier det var spesielt å ta bildene av massedrapsmannen da han begynte å gråte i retten under avspillingen av hans egen propagandavideo.
– Man har forholdt seg til ham i alle månedene etter 22. juli. Alle danner seg et bilde, inkludert meg. Så er du en av veldig få fotografer til nettopp å fange hans personlighet. Vi har bare sett diffuse bilder av ham, og litt fra fengslingsmøtet selvfølgelig.
I forkant av gråten hadde Junge fått beskjed på øret om at det var ønsket bilder av bevisførselen. I dette tilfellet ble videoen vist på flere lerreter som er plassert rundt i rettssalen.
– Derfor sikter du den ene veien med et kamera. Og du er hele tiden på ham og, og prøver å følge med på reaksjonene.
Fotoregler
De første dagene har fotografen hatt noen ubehagelige møter med sikkerheten i rettssalen. Da retten ble satt på mandag var det lov for alle inne i salen å filme og fotografere de første 15 minuttene. Etter dette hadde Junge, som en av få, lov til å være igjen og fortsette å ta bilder.
– Det var en sikkerhetsvakt som ikke hadde gjort leksa si. Det er kjedelig. Jeg var den eneste som var igjen og kunne fortsette. Da jeg løftet kameraet første gangen fikk jeg den «du!».
Junge ble tatt ut på gangen og fikk raskt oppklart episoden der. Men også i den situasjonen kjente han på noe av presset som kommer med jobben.
– Det er utrolig unødvendig fordi du vet det er så mye som står på spill. Hvis vi blir kastet ut så ryker pool-akkrediteringen og alt.
Etter hvert har reglene rundt fotografering gått seg til. Men Junge sier at fotografer også har fått refs av gjerningsmannens advokat, Geir Lippestad.
– Det var spesielt da tiltalte satte seg rett i vitneboksen uten å ta plass på tiltalebenken først. Etter hvert skjønte flere og flere at dette var unike bilder. Plutselig var vi fire-fem fotografer som hang over tiltalte. Lippestad likte det ikke, så han kom bort og sa «dette kan vi ikke ha noe av».
Spesiell stemning
Stemningen i salen under utspørringene beskriver Junge som spesiell.
– Det er ekstremt stille. Du hører hvert knirk og kulepenner som faller i gulvet. Det er en veldig alvorstynget og trykket stemning. Det er også spesielt at det er mange plasser ledig. Ikke blant pressen, men blant pårørende.
Fotobyrået NTB scanpix har to poolplasser i rettssalen gjennom alle de ti ukene rettssaken pågår. I forkant har fotografene som skal jobbe deltatt på seminarer og møter. Junge forteller at han også har deltatt på debrifinger.